HGB – wyciąg dotyczący transportu
Rozdział czwarty
Przewóz (§§ 407 - 452d)
Podrozdział pierwszy - Przepisy ogólne (§§ 407 -
450)
§ 407
Umowa przewozu
(1) Na podstawie umowy przewozu przewoźnik zobowiązany
jest do przewozu ładunku na miejsce przeznaczenia oraz przekazanie go w
miejscu przeznaczenia odbiorcy.
(2) Nadawca zobowiązany jest do uiszczenia ustalonej
opłaty za przewóz ładunku.
(3) Przepisy niniejszego podrozdziału obowiązują w
przypadku, gdy
- ładunek ma być przewożony drogą lądową,
transportem śródlądowym lub lotniczym i
- transport jest przedmiotem działalności
zarobkowej przedsiębiorstwa.
Jeśli przedsiębiorstwo co do rodzaju lub zakresu nie
wymaga utworzenia firmy w sposób kupiecki i jeśli firma przedsiębiorstwa
nie jest również wpisana do rejestru handlowego stosownie do postanowień
§ 2, wówczas ze względu na świadczone usługi przewozowe należy w tym
zakresie stosować uzupełniająco przepisy zawarte w rozdziale pierwszym
księgi czwartej; powyższe nie dotyczy jednak przepisów zawartych w §§
348 do 350.
§ 408
List przewozowy
(1) Przewoźnik ma prawo żądać wystawienie listu
przewozowego, zawierającego podane niżej dane:
- miejscowość i data wystawienia;
- nazwa (nazwisko) i adres nadawcy;
- nazwa (nazwisko) i adres przewoźnika;
- miejsce oraz data przejęcia ładunku oraz
miejsce, na które ładunek ma być dostarczony;
- nazwa (nazwisko) i adres odbiorcy raz ewentualny
adres zameldowania;
- przyjęta nazwa rodzaju ładunku i rodzaj
opakowania, w przypadku ładunków niebezpiecznych nazwa przewidziana
zgodnie z przepisami dotyczącymi ładunków niebezpiecznych; w
przypadku innych ładunków - nazwa ogólnie przyjęta;
- liczba, oznakowanie i numery przewożonych sztuk
ładunku;
- waga brutto lub w ilość ładunku podana w
inny sposób;
- ustalona kwota zapłaty za przewóz oraz koszty
ponoszone do czasu dostarczenia ładunku jak również adnotacja odnośnie
płatności za przewóz;
- kwota pobrania należna przy dostarczeniu
towaru;
- wskazówki dla organów celnych i innych urzędów
w zakresie podejmowanych przez nie czynności urzędowych dotyczących
ładunku;
- uzgodnienie odnośnie przewozu pojazdem
otwartym, bez plandeki lub na pokładzie statku.
List przewozowy może obejmować dalsze dane,
wpisanie których strony uznają za celowe.
(2) List przewozowy sporządzany jest w trzech
egzemplarzach oryginalnych, podpisanych przez nadawcę. Nadawca może żądać
złożenia podpisu na liście przewozowym również przez przewoźnika.
Wystarczające jest odwzorowanie własnoręcznych podposów poprzez odciśnięcie
pieczątki lub wydruk. Jeden egzemplarz listu przewozowego przewidziany
jest dla nadawcy, drugi egzemplarz załączony jest do ładunku, a trzeci
egzemplarz zachowuje przewoźnik.
§ 409
Moc dowodowa listu przewozowego
(1) Do chwili udowodnienia przeciwnego stanu rzeczy
list przewozowy podpisany przez obie strony służy jako dowód zawarcia
i treści umowy przewozu oraz przejęcia ładunku przez przewoźnika.
(2) List przewozowy podpisany przez obie strony
stanowi ponadto przesłankę dla przypuszczenia, że w chwili
przejmowania ładunku przez przewoźnika stan zewnętrzny ładunku i
opakowania był dobry oraz że liczba sztuk ładunku i ich oznakowanie
oraz numery były zgodne z danymi zawartymi w liście przewozowym. List
przewozowy nie stanowi jednak przesłanki dla powyższego
przypuszczenia, o ile przewoźnik naniósł w liście przewozowym
uzasadnione zastrzeżenie; uzasadnieniem dla naniesienia zastrzeżenia
może być również okoliczność , że przewoźnik nie dysponował
odpowiednimi środkami dla skontrolowania prawidłowości danych
wpisanych w liście przewozowym.
(3) Jeśli przewoźnik skontrolował wagę brutto lub
ilość ładunku podaną w inny sposób względnie zawartość
sztuk ładunku i wynik niniejszej kontroli został wpisany w liście
przewozowym podpisanym przez obie strony, wówczas ten wynik stanowi
przesłankę dla przypuszczenia, że również waga, ilość lub
zawartość są zgodne z danymi zamieszczonymi w liście przewozowym.
Przewoźnik zobowiązany jest do skontrolowania ciężaru, ilości lub
zawartości, jeśli żąda tego nadawca i przewoźnik dysponuje
odpowiednimi środkami dla dokonania kontroli; przewoźnik ma prawo żądać
zwrócenia kosztów poniesionych przez niego na przeprowadzenie
kontroli.
§ 410
Ładunek niebezpieczny
(1) Jeśli ma być przewożony ładunek
niebezpieczny, wówczas nadawca obowiązany jest odpowiednio wcześnie
przekazać przewoźnikowi w formie pisemnej lub w innej czytelnej
formie dokładną informację odnośnie rodzaju zagrożenia oraz - o ile
to jest konieczne - środków ostrożności, które należy podjąć
.
(2) Jeśli w chwili przejmowania ładunku przewoźnik
nie znał rodzaju zagrożenia lub w każdym bądź razie nie został o
tym fakcie poinformowany, wówczas ma on prawo
- niebezpieczny ładunek wyładować ,
zmagazynować , odwieźć z powrotem do nadawcy lub - o ile jest
to konieczne - zniszczyć lub unieszkodliwić bez obowiązku wypłacania
nadawcy z tego tytułu odszkodowania, oraz
- żądać od nadawcy zwrotu niezbędnych nakładów
poniesionych na podjęcie powyższych przedsięwzięć.
§ 411
Opakowanie. Oznakowanie.
Jeśli przy uwzględnieniu ustalonego sposobu przewozu
właściwość ładunku wymaga opakowania, wówczas nadawca obowiązany
jest zapakować ładunek w taki sposób, aby był on zabezpieczony przed
utratą i uszkodzeniem i aby również podczas przewozu ładunek nie uległ
uszkodzeniu. Ponadto nadawca obowiązany jest ładunek oznakować, jeśli
zgodne z umową obchodzenie się z ładunkiem tego wymaga.
§ 412
Załadunek i rozładunek
(1) Jeśli okoliczności oraz zwyczaje handlowe nie
wymagają innego postępowania, wówczas nadawca zobowiązany jest załadować
ładunek w sposób zapewniający bezpieczeństwo transportu, ułożyć
go oraz zamocować , jak również rozładować. Przewoźnik
obowiązany jest zapewnić załadunek towaru zgodny z zasadami
bezpieczeństwa pracy.
(2) W przypadku braku odmiennych uregulowań za czas
załadunku i rozładunku, którego długość wyznaczana jest
odpowiednio do okoliczności danego przypadku, nie można żądać
odrębnej zapłaty.
(3) Jeśli na skutek uzgodnienia umownego lub z
przyczyn, których nie zalicza się do zakresu ryzyka przewoźnika,
przewoźnik czeka przez okres czasu wykraczający poza czas załadunku
lub rozładunku, wówczas ma on prawo do stosownej zapłaty (postojowe).
(4) Federalne Ministerstwo Sprawiedliwości zostaje
upoważnione do określenia - w porozumieniu z Federalnym Ministerstwem
Transportu - w drodze rozporządzenia nie wymagającego akceptacji ze
strony Bundesratu, warunków rozpoczęcia biegu czasu załadunku i rozładunku,
długości trwania załadunku i rozładunku oraz wysokości kwoty
postojowego w odniesieniu do żeglugi śródlądowej, z uwzględnieniem
rodzaju pojazdów przewidzianych do transportu, rodzaju oraz ilości
przeładowywanych towarów, środków technicznych będących w
dyspozycji dla przeładunku towarów oraz wymogów przyspieszonego
przebiegu czynności transportowych.
§ 413
Dokumenty załączone do przesyłki
(1) Nadawca obowiązany jest udostępnić przewoźnikowi
dokumenty oraz udzielić mu informacji, które przed dostarczeniem ładunku
wymagane są dla dokonania czynności urzędowych, w szczególności dla
dokonania odprawy celnej.
(2) Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę
powstałą na skutek utraty lub uszkodzenia przekazanych mu dokumentów
lub nieodpowiednie ich wykorzystanie, chyba że przyczyną utraty,
uszkodzenia lub nieodpowiedniego wykorzystania dokumentów było
zaistnienie okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć
i skutkom których to okoliczności nie mógł on zapobiec.
Odpowiedzialność przewoźnika jest jednak ograniczona do kwoty, którą
należałoby zapłacić w przypadku utraty ładunku.
§ 414
Niezależna od winy odpowiedzialność nadawcy w
szczególnych przypadkach
(1) Nadawca obowiązany jest pokryć szkody oraz
wydatki poniesione przez przewoźnika również w tym przypadku, gdy nie
są one zawinione przez nadawcę, powstałe na skutek
- niedostatecznego opakowania lub oznakowania,
- nieprawidłowości lub niekompletności danych
zamieszczonych w liście przewozowym,
- braku informacji o fakcie, że ładunek jest
niebezpieczny lub
- braku, niekompletności lub nieprawidłowości
dokumentów lub informacji, o których mowa w § 413 ust 1.
Z tytułu szkód nadawca zobowiązany jest do wypłaty
odszkodowania jedynie do kwoty w wysokości 8,33 jednostek
rozrachunkowych za każdy kilogram wagi brutto przesyłki; § 431 ust. 4
i §§ 434 do 436 stosuje się odpowiednio.
(2) Jeśli do spowodowania szkód lub powstania
wydatków przyczyniło się zachowanie przewoźnika, wówczas zobowiązanie
do odszkodowania oraz wysokość należnego odszkodowania uzależnione
są od okoliczności, na ile zachowanie przewoźnika przyczyniło się
do powstania szkód oraz wydatków.
(3) Jeśli nadawca jest użytkownikiem, wówczas
zobowiązany on jest do wypłaty przewoźnikowi odszkodowania z tytułu
szkód i wadatków, zgodnie z dyspozycją ust. 1 i 2 , jedynie w tym
przypadku, jeśli ponosi on winę za powstałe szkody.
(4) Pod pojęciem użytkownika rozumiana jest osoba
fizyczna, zawierająca umowę w celu, którego to celu nie można
zaliczyć ani do działalności zarobkowej ani do samodzielnej działalności
zawodowej tej osoby.
§ 415
Wypowiedzenie umowy przez nadawcę
(1) Nadawca może w każdej chwili wypowiedzieć
umowę przewozu.
(2) W przypadku wypowiedzenia umowy przez nadawcę,
przewoźnik może zażądać zwrotu albo
- ustalonej zapłaty za przewóz, ewentualnie
uiszczonego postojowego oraz wydatków podlegających zwrotowi z
uwzględnieniem tego, co na skutek wypowiedzenia umowy przewoźnik
zaoszczędził z tytułu kosztów lub nabył w inny sposób lub ze złej
woli zaniechał nabyć, albo
- jednej trzeciej ustalonej zapłaty za przewóz
(martwy fracht). Jeśli wypowiedzenie nastąpi z powodów
zaliczanych do zakresu ryzyka przewoźnika, wówczas roszczenie do
zwrotu martwego frachtu, o którym mowa w zdaniu 1 pkt. 2, nie
powstaje; w tym przypadku nie powstaje również roszczenie, o którym
mowa w zdaniu 1 pkt. 1, o ile nadawca nie jest zainteresowany
przewozem.
(3) Jeśli przed wypowiedzeniem umowy ładunek został
już załadowany, wówczas przewoźnik ma prawo podjąć na koszt
nadawcy działania zgodnie z § 419 ust. 3 zdanie 2 do 4 lub zażądać
od użytkownika dokonania niezwłocznie rozładunku towaru. Przewoźnik
musi zgodzić się na rozładowanie towaru jedynie w tym przypadku, o
ile jest to możliwe bez uszczerbku dla zakładu przewoźnika oraz bez
powstania szkód dotyczących nadawców lub odbiorców innych przesyłek.
Jeśli wypowiedzenie umowy nastąpi z powodów zaliczanych do zakresu
ryzyka przewoźnika, wówczas przewoźnik, odmiennie od uregulowań w
zdaniu 1 i 2, zobowiązany jest do niezwłocznego rozładowania towaru
na własny koszt.
§ 416
Prawo do przewozu części ładunku
Jeśli zostanie załadowana jedynie część ustalonego
ładunku, wówczas nadawca może w każdej chwili zażądać od przewoźnika
przystąpienia przez do przewozu niekompletnego ładunku. W tym przypadku
przewoźnik ma prawo do pełnej kwoty opłaty za przewóz, zwrotu
ewentualnie uiszczonego postojowego oraz zwrotu kosztów poniesionych
przez niego na skutek niekompletności ładunku; od pełnej kwoty opłaty
za przewóz zostaje jednak potrącona kwota opłaty za przewóz ładunku,
który przewoźnik transportuje tym samym środkiem transportu zamiast
niezaładowanej części ładunku. Ponadto przewoźnik ma prawo żądać
ustanowienia innego zabezpieczenia, jeśli na skutek niekompletności ładunku
traci zabezpieczenie za pełen fracht. Jeśli przyczyny niekompletności
ładunku zaliczane są do zakresu ryzyka przewoźnika, wówczas roszczenie
zgodnie z dyspozycją zdania 2 i 3 przysługuje przewoźnikowi jedynie w
tym zakresie, w jakim ładunek jest faktycznie transportowany.
§ 417
Prawa przewoźnika w przypadku niedotrzymania
czasu załadunku
(1) Jeśli nadawca nie załaduje ładunku w czasie
przewidzianym na dokonanie załadunku lub jeśli nie udostępni on ładunku
w czasie przewidzianym do załadunku w przypadku, gdy załadunek nie
należy do jego obowiązków, wówczas przewoźnik może mu wyznaczyć
stosowny termin wraz ze złożeniem oświadczenia, że nie będzie dłużej
czekać, jeśli do upływu wyznaczonego terminu nadawca nie załaduje
ładunku lub go nie udostępni.
(2) Jeśli do czasu upływu terminu wyznaczonego
zgodnie z dyspozycją ust. 1 ładunek nie zostanie załadowany lub udostępniony,
wówczas przewoźnik ma prawo wypowiedzieć umowę i dochodzić
roszczeń, o których mowa w § 415 ust. 2.
(3) Jeśli do czasu upływu terminu wyznaczonego
zgodnie z dyspozycją ust. 1 zostanie załadowana lub udostępniona
jedynie część ustalonego ładunku, wówczas przewoźnik ma prawo
przystąpić do przewozu niekompletnego ładunku i dochodzić
roszczeń, o których mowa w § 416 ust. 2 i 3.
(4) Przewoźnikowi nie przysługują powyższe
roszczenia w przypadku, gdy niedotrzymanie czasu załadunku wynikło z
przyczyn zaliczanych do zakresu ryzyka przewoźnika.
§ 418
Dodatkowe wytyczne
(1) Nadawca ma prawo do dysponowania ładunkiem. W
szczególności może on żądać od przewoźnika zaprzestania
dalszego transportu ładunku lub dostarczenia ładunku do innego miejsca
przeznaczenia, realizacji dostawy w inne miejsce lub dostarczenia ładunku
innemu odbiorcy. Przewoźnik obowiązany jest do stosowania się do tego
typu dyspozycji jedynie w takim zakresie, w jakim ich realizacja nie
stwarza zagrożenia wywarcia negatywnego wpływu na działalność
firmy przewoźnika ani powstania szkód dotyczących nadawców lub
odbiorców innych przesyłek. Przewoźnik może zażądać od nadawcy
zwrotu kosztów powstałych na skutek postępowania zgodnie z dyspozycją
nadawcy oraz stosownego wynagrodzenia; przewoźnik może uzależnić
realizację dyspozycji nadawcy od uzyskania zaliczki.
(2) Prawo nadawcy do dysponowania ładunkiem wygasa
po dotarciu ładunku na miejsce dostawy. Zgodnie z dyspozycją ust. 1
prawo dysponowania ładunkiem przysługuje od tej chwili odbiorcy. Jeśli
odbiorca skorzysta z tego prawa, wówczas jest on zobowiązany zwrócić
przewoźnikowi poniesione przez niego dodatkowe koszty oraz zapłacić
mu stosowne wynagrodzenie; przewoźnik może uzależnić realizację
dyspozycji od uzyskania zaliczki.
(3) Jeśli odbiorca korzystając z przysługującego
mu prawa dysponowania ładunkiem zarządził dostarczenie ładunku
osobie trzeciej, wówczas ta osoba trzecia nie jest upoważniona do
wyznaczenia ze swej strony innego odbiorcy.
(4) Jeśli został sporządzony list przewozowy i
podpisany przez obie strony, wówczas nadawca może skorzystać z
przysługującego mu prawa do dysponowania ładunkiem jedynie po przedłożeniu
egzemplarza listu przewozowego przeznaczonego dla nadawcy, o ile taki
warunek został zamieszczony w liście przewozowym.
(5) Jeśli przewoźnik nie ma zamiaru realizować
wydanej mu dyspozycji, wówczas jest on zobowiązany do niezwłocznego
poinformowania o tym fakcie osoby, która tę dyspozycję wydała.
(6) Jeśli korzystanie z prawa do dysponowania ładunkiem
uzależniono od przedłożenia listu przewozowego i przewoźnik wykona
dyspozycję nie żądając przedłożenia egzemplarza listu przewozowego
przeznaczonego dla nadawcy, wówczas w stosunku do osoby upoważnionej
ponosi on odpowiedzialność z tytułu powstałej na skutek tego
szkody. Przepisy odnośnie ograniczenia odpowiedzialności nie znajdują
zastosowania.
§ 419
Przeszkody co do realizacji przewozu i dostawy
(1) Jeśli przed dotarciem ładunku do miejsca
przewidzianego jako miejsce realizacji dostawy stanie się jasne, że
realizacja przewozu zgodnie z umową jest niemożliwa lub jeśli po
dotarciu ładunku na miejsce realizacji dostawy zaistnieją przeszkody
co do realizacji dostawy, wówczas przewoźnik obowiązany jest zwrócić
się o wydanie dyspozycji do osoby uprawnionej do dysponowania ładunkiem
w myśl dyspozycji § 418. Jeśli osobą uprawnioną do dysponowania ładunkiem
jest odbiorca i odbiorcy nie można ustalić lub odmawia on odebrania
towaru, wówczas zgodnie z zapisem ust. 1 osobą uprawnioną do
dysponowania ładunkiem jest nadawca; jeśli realizację prawa do
dysponowania ładunkiem uzależniono od przedłożenia listu
przewozowego, wówczas przedłożenie listu przewozowego w tym przypadku
nie jest wymagane. Jeśli przewoźnik otrzymał dyspozycje i przeszkoda
nie jest zaliczana do zakresu ryzyka przewoźnika, wówczas jest on
uprawniony do dochodzenia roszczeń w myśl dyspozycji § 418 ust. 1
zdanie 4.
(2) Jeśli przeszkoda co do realizacji przewozu lub
dostawy zaistnieje po wydaniu przez odbiorcę, na podstawie uprawnienia
do dysponowania ładunkiem zgodnie z postanowieniem § 418, polecenie
dostarczenia ładunku osobie trzeciej, wówczas przy zastosowaniu
dyspozycji ustępu 1 miejsce nadawcy zajmuje odbiorca a miejsce odbiorcy
osoba trzecia.
(3) Jeśli w stosownym czasie przewoźnik nie będzie
mógł uzyskać dyspozycji, które w myśl § 418 ust. 1 zdanie 3
powinien zrealizować , wówczas obowiązany on jest do podjęcia
działań, które z punktu widzenia interesu osoby uprawnionej do
dysponowania ładunkiem wydają się najbardziej korzystne. I tak przewoźnik
może na przykład wyładować ładunek i go przechować , na
rachunek osoby uprawnionej do dysponowania ładunkiem w myśl § 418
ust. 1 do 4 powierzyć go na przechowanie osobie trzeciej lub odwieźć z powrotem; jeśli przewoźnik powierzy ładunek osobie trzeciej, wówczas
ponosi on odpowiedzialność jedynie za dokonanie starannego wyboru
osoby trzeciej. Zgodnie z dyspozycją § 373 ust. 2 do 4 przewoźnik może
również zlecić sprzedaż ładunku, jeśli ma on do czynienia z
towarem psującym się lub jeśli stan ładunku usprawiedliwia takie
postępowanie lub jeśli koszty, które w przeciwnym wypadku trzeba by
ponieść pozostają w stosunku niewspółmiernym do wartości
towaru. Ładunek nie nadający się do użytku przewoźnik ma prawo
zniszczyć . Po wyładowaniu ładunku przewóz uważa się za zakończony.
(4) Z tytułu podjętych działań, o których mowa
w ust. 3, przewoźnik ma prawo do zwrotu poniesionych niezbędnych nakładów
oraz do stosownego wynagrodzenia, chyba że przeszkodę zalicza się do
zakresu ryzyka przewoźnika.
§ 420
Płatność. Obliczenie kwoty płatności za
przewóz
(1) Opłatę za przewóz należy uiścić przy
dostarczeniu towaru. Oprócz opłaty za przewóz przewoźnikowi przysługuje
zwrot kosztów, jeśli zostały one poniesione w związku z ładunkiem i
w danych okolicznościach przewoźnik miał prawo uznać ich
poniesienie za niezbędne.
(2) Jeśli z powodu zaistnienia przeszkody co do
realizacji przewozu lub dostawy transport zostanie przerwany przed
dotarciem na miejsce przeznaczenia, wówczas przewoźnikowi przysługuje
opłata za przewóz proporcjonalnie do przebytej części drogi. Jeśli
przeszkoda zaliczana jest do zakresu ryzyka przewoźnika, wówczas
roszczenie przysługuje mu jedynie o tyle, o ile nadawca zainteresowany
jest przewozem.
(3) Jeśli po przystąpieniu do przewozu a przed
dotarciem na miejsce dostawy wystąpi opóźnienie i przyczyny opóźnienia
zaliczane są do zakresu ryzyka nadawcy, wówczas oprócz opłaty za
przewóz przewoźnikowi przysługuje stosowne wynagrodzenie.
(4) Jeśli wysokość opłaty za przewóz ustalono
według liczby, ciężaru lub ilości ładunku podanej w inny sposób, wówczas
odnośnie obliczenia wysokości opłaty za przewóz domniemywa się, że
dane w tym zakresie podane w liście przewozowym lub w kwicie załadunkowym
są prawidłowe; niniejsze domniemanie dotyczy również przypadku, gdy
odnośnie tych danych zamieszczono zastrzeżenie uzasadnione faktem, że
brak było odpowiednich środków dla skontrolowania prawidłowości
danych.
§ 421
Prawa odbiorcy. Obowiązek uiszczenia płatności
(1) Po dotarciu ładunku na miejsce dostawy odbiorca
ma prawo zażądać od przewoźnika wydania mu ładunku po spełnieniu
zobowiązań wynikających z tytułu umowy przewozu. Jeśli ładunek
jest uszkodzony lub został dostarczony z opóźnieniem lub został
utracony, wówczas odbiorca we własnym imieniu może dochodzić
roszczeń wobec przewoźnika z tytułu umowy przewozu; nadawca jest
uprawniony do dochodzenia powyższych roszczeń, przy czym nie ma
znaczenia, czy odbiorca lub nadawca działają w interesie własnym czy
cudzym.
(2) Odbiorca dochodzący swych praw w myśl ust. 1
zdanie 1 obowiązany jest uiścić opłatę za przewóz, którą jest
jeszcze dłużny, do wysokości kwoty wynikającej z listu przewozowego.
Jeśli list przewozowy nie został sporządzony lub nie został przedłożony
odbiorcy lub z listu przewozowego nie wynika wysokość opłaty należnej
za przewóz, wówczas odbiorca obowiązany jest uiścić opłatę za
przewóz w wysokości ustalonej z nadawcą, o ile ustalona kwota nie
jest niestosowna.
(3) Odbiorca dochodzący swych praw w myśl ust. 1
zdanie 1 obowiązany jest ponadto do zapłaty postojowego lub
wynagrodzenia zgodnie z § 420 ust. 3; obowiązek zapłaty postojowego z
tytułu przekroczenia czasu załadunku oraz wynagrodzenia zgodnie z §
420 ust. 3 istnieje jednak tylko w tym przypadku, gdy przy dostarczeniu
ładunku odbiorca został poinformowany o wysokości należnej kwoty zapłaty.
(4) Nadawca obowiązany jest do zapłaty kwot należnych
zgodnie z zapisami umowy.
§ 422
Pobranie
(1) Jeśli strony ustaliły, że ładunek może zostać
wydany do odbiorcy jedynie za zaliczeniem pocztowym, wówczas należy
domniemywać, iż kwotę zaliczenia należy pobrać w gotówce
lub w formie równorzędnego środka płatniczego.
(2) W stosunku do wierzycieli przewoźnika kwota
uzyskana z tytułu pobrania traktowana jest jako przeniesiona na nadawcę.
(3) Jeśli ładunek zostanie wydany do odbiorcy bez
pobrania kwoty zaliczenia pocztowego, wówczas przewoźnik ponosi
odpowiedzialność wobec nadawcy z tytułu poniesionej z tego tytułu
szkody nawet w tym przypadku, gdy za zaistniałą sytuację przewoźnik
nie ponosi winy, jednak tylko do wysokości kwoty pobrania.
§ 423
Termin dostawy
Przewoźnik obowiązany jest dostarczyć ładunek w
uzgodnionym terminie lub w przypadku braku takiego uzgodnienia w terminie,
jaki starannemu przewoźnikowi należy przyznać z uwzględnieniem
okoliczności i zachowaniem zasad zdrowego rozsądku (termin dostawy).
§ 424
Domniemanie utraty
(1) Osoba uprawniona do roszczenia może traktować
ładunek jako zaginiony, jeśli nie zostanie on dostarczony ani w
ustalonym terminie ani w ciągu kolejnego okresu czasu odpowiadającego
terminowi dostawy, który to okres czasu wynosi minimum dwadzieścia
dni, w przypadku przewozu transgranicznego - trzydzieści dni.
(2) Jeśli osoba uprawnienia do roszczenia otrzyma
odszkodowanie za zaginięcie ładunku, wówczas przy odbiorze
odszkodowania może ona zażądać natychmiastowego powiadomienia jej
o fakcie odnalezienia ładunku.
(3) W ciągu miesiąca od otrzymania zawiadomienia o
znalezieniu ładunku osoba występująca z prawomocnym roszczeniem może
zażądać dostarczenia ładunku partiami w zamian za zwrot
odszkodowania, w danym wypadku pomniejszonego o koszty zawarte w
odszkodowaniu. Powyższe nie narusza ewentualnego obowiązku uiszczenia
opłaty za przewóz oraz roszczeń do odszkodowania.
(4) Jeśli po wypłaceniu odszkodowania ładunek
zostanie odnaleziony a osoba uprawniona do roszczenia nie żądała
poinformowania jej o tym fakcie lub po otrzymaniu zawiadomienia osoba ta
nie żąda dostarczenia ładunku, wówczas przewoźnik może dowolnie
dysponować ładunkiem.
§ 425
Odpowiedzialność za szkody dotyczące ładunku
oraz szkody powstałe z powodu opóźnień w dostawie. Partycypacja w
szkodzie
(1) Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za
szkody powstałe na skutek utraty lub uszkodzenia ładunku w okresie od
przejęcia ładunku do transportu do chwili jego dostarczenia lub za
szkody powstałe na skutek zwłoki w dostawie.
(2) Jeśli do powstania szkody przyczyniło się postępowanie
nadawcy lub odbiorcy lub szczególna wada ładunku, wówczas zobowiązanie
do wypłaty odszkodowania oraz zakres należnego odszkodowania uzależniony
jest od faktu, w jakim stopniu wymienione okoliczności przyczyniły się
do powstania szkody.
§ 426
Wyłączenie odpowiedzialności
Przewoźnik zwolniony jest z obowiązku ponoszenia
odpowiedzialności, o ile utrata, uszkodzenie lub przekroczenie terminu
dostawy spowodowane zostało przez okoliczności, których przewoźnik nie
mógł uniknąć nawet w przypadku dołożenia maksimum staranności i
skutkom których to okoliczności nie mógł on zapobiec.
§ 427
Szczególne powody wyłączenia odpowiedzialności
(1) Przewoźnik zwolniony jest z obowiązku
ponoszenia odpowiedzialności, o ile utrata, uszkodzenie lub
przekroczenie terminu dostawy spowodowane zostało przez jedno z niżej
wymienionych ryzyk:
- uzgodnione lub zwyczajowo przyjęte
wykorzystanie do transportu otwartych pojazdów bez plandeki lub załadunek
na pokład;
- niewystarczające opakowanie przez nadawcę;
- obchodzenie się z ładunkiem, załadunek lub
rozładunek realizowany przez nadawcę lub odbiorcę;
- naturalne własności ładunku, na skutek których
ładunek jest szczególnie narażony na powstanie szkód, w szczególności
na skutek pęknięcia, korozji, wewnętrznego zepsucia, wyschnięcia,
wycieku, naturalnego ubytku;
- niedostateczne oznakowanie części składowych
przesyłki przez nadawcę;
- transport żywych zwierząt.
(2) Jeśli zaistniała szkoda, która ze względu na
jej okoliczności mogła powstać z powodu jednego z ryzyk
wymienionych w ust. 1, wówczas domniemywa się, że szkoda powstała na
skutek tego ryzyka. W przypadku ust. 1 nr 1 niniejsze domniemanie nie
dotyczy nadzwyczajnie dużej szkody.
(3) Przewoźnik może powołać się na dyspozycje
ust. 1 pkt. 1 jedynie wówczas, jeśli przyczyną utraty, uszkodzenia
lub przekroczenia terminu dostawy nie było niezastosowanie się przez
przewoźnika do szczególnych poleceń nadawcy odnośnie przewozu ładunku.
(4) Jeśli zgodnie z zapisami umowy przewozu przewoźnik
zobowiązany jest do szczególnego chronienia ładunku przed działaniem
wysokiej temperatury, niskiej temperatury, wahań temperatury, wilgotności
powietrza, wstrząsów lub podobnych czynników, wówczas może on się
powołać na ust. 1 pkt. 4 jedynie wówczas, o ile podjął on
wszelkie przedsięwzięcia, do podjęcia których w danych okolicznościach
był obowiązany, w szczególności co do wyboru, utrzymania w dobrym
stanie oraz wykorzystania szczególnych urządzeń i o ile przestrzegał
szczególnych dyspozycji.
(5) Przewoźnik może powołać się na ust. 1
pkt. 6 jedynie wówczas, o ile podjął wszelkie przedsięwzięcia, do
podjęcia których w danych okolicznościach był obowiązany i o ile
przestrzegał szczególnych dyspozycji.
§ 428
Odpowiedzialność za osoby trzecie
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za działania i
zaniechania ze strony swojego personelu w takim samym zakresie jak za działania
i zaniechania własne, jeśli personel podejmuje działania w ramach
swoich obowiązków służbowych. Powyższe dotyczy również działań i
zaniechań ze strony innych osób, którymi przewoźnik posiłkuje się
podczas realizacji przewozu.
§ 429
Odszkodowanie według wartości
(1) Jeśli przewoźnik obowiązany jest do wypłaty
odszkodowania za utratę ładunku w całości lub w części, wówczas
obowiązany on jest do zrekompensowania wartości, jaką ładunek miał
w miejscu i w chwili przejęcia go do przewozu.
(2) W przypadku uszkodzenia ładunku należy
zrekompensować różnicę między wartością nieuszkodzonego ładunku
w miejscu i w chwili przejęcia go do przewozu a wartością, jaką
uszkodzony towar posiadałby w miejscu i w chwili przejęcia go do
przewozu. Domniemywa się, że koszty, które należy ponieść w
celu zminimalizowania i usunięcia szkody, odpowiadają kwocie różnicy
podlegającej ustaleniu zgodnie z dyspozycją zdania 1.
(3) Wartość ładunku ustala się na podstawie
ceny rynkowej, w pozostałych przypadkach według przyjętej wartości dóbr
tego samego rodzaju i o tych samych własnościach. Jeśli bezpośrednio
przed przejęciem do przewozu dobro zostało sprzedane, wówczas
domniemywa się, iż cena zakupu podana w fakturze sprzedawcy
pomniejszona o zawarte w niej koszty przewozu odpowiada cenie rynkowej.
§ 430
Koszty ustalenia szkody
W przypadku utraty lub uszkodzenia ładunku poza
odszkodowaniem należnym w myśl postanowień § 429 przewoźnik obowiązany
jest do poniesienia kosztów ustalenia rozmiarów szkody.
§ 432
Maksymalna kwota z tytułu odpowiedzialności
(1) Odszkodowanie z tytułu utraty lub uszkodzenia całej
przesyłki należne w myśl postanowień § § 429 i 430 ograniczone
jest do kwoty 8,33 jednostek przeliczeniowych za każdy kilogram wagi
brutto przesyłki.
(2) Jeśli utracie lub zniszczeniu uległy jedynie
poszczególne części wchodzące w skład przesyłki, wówczas
odpowiedzialność przewoźnika ograniczona jest do kwoty 8,33
jednostek przeliczeniowych za każdy kilogram wagi brutto
- całej przesyłki, jeśli obniżenie wartości
dotyczy całej przesyłki,
- części przesyłki o obniżonej wartości, jeśli
obniżenie wartości dotyczy tylko części przesyłki.
(3) Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu
przekroczenia terminu dostawy ograniczona jest do trzykrotności kwoty
opłaty za przewóz.
(4) Pod pojęciem jednostki przeliczeniowej, o której
mowa w ust. 1 i 2, rozumiane jest specjalne prawo ciągnienia Międzynarodowego
Funduszu Walutowego. Kwota przeliczana jest na marki niemieckie zgodnie
z wartością marki niemieckiej w stosunku do specjalnego prawa ciągnienia
z dnia przejęcia towaru do przewozu lub z dnia ustalonego przez strony
umowy. Wartość marki niemieckiej w stosunku do specjalnego prawa ciągnienia
ustalana jest zgodnie z metodą obliczeniową stosowaną przez Międzynarodowy
Fundusz Walutowy dla operacji i transakcji realizowanych przez Fundusz w
danym dniu.
§ 423
Zwrot innych kosztów
Jeśli przewoźnik ponosi odpowiedzialność z tytułu
utraty lub uszkodzenia przesyłki, wówczas oprócz odszkodowania należnego
w myśl postanowień § § 429 do 431 przewoźnik obowiązany jest zwrócić
kwotę opłaty za przewóz, opłaty publiczne oraz inne koszty poniesione
w związku z przewozem, w przypadku uszkodzenia jednak tylko w proporcji
wartości ustalonej stosownie do postanowień § 429 ust 2. Przewoźnik
nie jest obowiązany do pokrycia dalszych szkód.
§ 433
Maksymalna kwota odpowiedzialności w przypadku
innych szkód majątkowych
Jeśli z powodu naruszenia obowiązku umownego związanego
z realizacją przewozu ładunku przewoźnik ponosi odpowiedzialność za
szkody, które nie powstały na skutek utraty lub uszkodzenia ładunku lub
na skutek przekroczenia terminu dostawy, i powstałe szkody nie dotyczą
przedmiotów materialnych lub osób, wówczas również i w tym przypadku
odpowiedzialność ograniczona jest do trzykrotności kwoty, jaką trzeba
byłoby zapłacić w przypadku utraty przesyłki.
§ 434
Roszczenia pozaumowne
(1) Wyłączenia oraz ograniczenia odpowiedzialności
przewidziane w niniejszym podrozdziale i w umowie przewozu dotyczą również
pozaumownego roszczenia nadawcy lub odbiorcy wobec przewoźnika z tytułu
utraty lub uszkodzenia ładunku lub przekroczenia terminu dostawy.
(2) Również w odniesieniu do pozaumownych roszczeń
osób trzecich z tytułu utraty lub uszkodzenia ładunku przewoźnik może
wnieść sprzeciw w myśl dyspozycji ust. 1. Sprzeciwu nie można
jednak wnieść w przypadku, gdy
-
osoba trzecia nie wyraziła zgody na przewóz
a przewoźnik wiedział lub przez zaniedbanie nie dowiedział się o
braku upoważnienia ze strony nadawcy do wysłania przesyłki lub
-
przed przejęciem przesyłki do przewozu
przesyłka zaginęła osobie trzeciej lub innej osobie, która to
osoba prawo własności przesyłki wywodzi od osoby trzeciej.
§ 435
Nieobowiązywanie wykluczeń i ograniczeń
odpowiedzialności
Wyłączenia oraz ograniczenia odpowiedzialności
przewidziane w niniejszym podrozdziale i w umowie przewozu nie obowiązują,
jeśli przyczyną szkody jest działanie lub zaniechanie ze strony przewoźnika
lub osoby wymienionej w § 428, podjęte umyślnie lub lekkomyślnie i ze
świadomością, że wystąpienie szkody jest prawdopodobne.
§ 436
Odpowiedzialność pracowników
Jeśli wobec jednego z pracowników przewoźnika zostaną
zgłoszone roszczenia z tytułu odpowiedzialności pozaumownej z powodu
utraty lub uszkodzenia ładunku lub z powodu przekroczenia terminu
dostawy, wówczas również ten pracownik może powołać się na wyłączenia
oraz ograniczenia odpowiedzialności przewidziane w niniejszym
podrozdziale i w umowie przewozu. Powyższe nie dotyczy sytuacji, gdy działanie
tego pracownika było umyślne lub lekkomyślne i podjęte ze świadomością,
iż wystąpienie szkody jest prawdopodobne.
§ 437
Przewoźnik - wykonawca
(1) Jeśli przewóz realizowany jest w całości lub
w części przez osobę trzecią (przewoźnik - wykonawca), wówczas w
czasie realizacji przez nią przewozu ponosi ona odpowiedzialność
za szkodę powstałą na skutek uszkodzenia lub utraty przesyłki lub na
skutek przekroczenia terminu dostawy, w taki sam sposób jak przewoźnik.
Ustalenia umowne z nadawcą lub odbiorcą, na mocy których przewoźnik
rozszerza zakres swojej odpowiedzialności, są skuteczne w stosunku do
przewoźnika - wykonawcy jedynie w tym przypadku, o ile wyrazi on na nie
zgodę w formie pisemnej.
(2) Przewoźnik - wykonawca może wnosić wszelki
sprzeciw, do którego na mocy umowy przewozu ma prawo przewoźnik.
(4) Przewoźnik i przewoźnik - wykonawca ponoszą
odpowiedzialność jako dłużnik solidarny.
(5) Jeśli wykorzystywany jest personel przewoźnika
- wykonawcy, wówczas w stosunku do tych pracowników postanowienia §
436 stosuje się odpowiednio.
§ 438
Zgłoszenie szkody
(1) Jeśli utrata lub uszkodzenie ładunku jest
rozpoznawalne z zewnątrz i odbiorca lub nadawca nie zgłosi przewoźnikowi
utraty lub uszkodzenia przesyłki najpóźniej w chwili jej
dostarczenia, wówczas domniemywa się, iż ładunek został dostarczony
w stanie zgodnym z umową. Zgłoszenie musi dostatecznie wyraźnie określać
szkodę.
(2) Domniemanie, o którym mowa w ust. 1, obowiązuje
również w tym przypadku, gdy utrata lub uszkodzenie nie było
rozpoznawalne z zewnątrz i nie zostało zgłoszone w ciągu siedmiu dni
od daty dostawy.
(3) Roszczenia z tytułu przekroczenia terminu
dostawy ulegają przedawnieniu, jeśli w ciągu dwudziestu jeden dni od
daty dostawy odbiorca nie zgłosi przewoźnikowi faktu przekroczenia
terminu dostawy.
(4) Po dostarczeniu przesyłki fakt wystąpienia
szkody powinien być zgłoszony w formie pisemnej; zgłoszenie szkody
można przekazać przy wykorzystaniu sprzętu telekomunikacyjnego.
Podpis nie jest wymagany, jeśli na podstawie zgłoszenia w inny sposób
można zidentyfikować autora zgłoszenia. Dla zachowania terminu
wystarczy wysłanie w odpowiednim czasie.
(5) Jeśli przy dostawie ładunku zgłaszana jest
utrata, uszkodzenie lub przekroczenie terminu dostaw, wówczas
wystarczające jest zgłoszenie osobie, która przesyłkę dostarczyła.
§ 439
Przedawnienie
(1) Roszczenia z tytułu przewozu regulowanego
przepisami niniejszego podrozdziału ulegają przedawnieniu po upływie
roku. W przypadku czynu umyślnego lub przewinienia traktowanego w myśl
przepisów § 435 jako tożsame z czynem umyślnym, termin przedawnienia
wynosi trzy lata.
(2) Termin przedawnienia zaczyna biec od dnia następującego
po dniu dostarczenia ładunku. Jeśli przesyłka nie została
dostarczona, wówczas termin przedawnienia zaczyna biec od dnia następującego
po dniu, w którym dostawa powinna była nastąpić. Odmiennie od
postanowień zdania 1 i 2 termin przedawnienia roszczeń regresowych
zaczyna biec od dnia uprawomocnienia się wyroku dotyczącego
wierzyciela regresowego lub, jeśli prawomocnego wyroku brak, od daty
zaspokojenia roszczenia przez wierzyciela regresowego, chyba że dłużnik
regresowy w ciągu trzech miesięcy od powzięcia przez wierzyciela
regresowego wiadomości o szkodzie i osobie dłużnika regresowego nie
został przez wierzyciela regresowego poinformowany o szkodzie.
(3) Bieg przedawnienia roszczenia wobec przewoźnika
zostaje wstrzymany poprzez pisemne oświadczenie nadawcy lub odbiorcy, w
którym nadawca lub odbiorca zgłasza roszczenie o wypłatę
odszkodowania, do czasu sporządzenia przez przewoźnika pisemnej odmowy
zaspokojenia roszczenia. Kolejne oświadczenie, którego przedmiotem
jest to samo roszczenie o odszkodowanie, nie powoduje ponownego
wstrzymania biegu przedawnienia.
(4) Ułatwienie lub utrudnienie dla biegu
przedawnienia może stanowić jedynie uzgodnienie wynegocjowane w
szczegółach, nawet w tym przypadku, gdy zostało one dokonane w
odniesieniu do większej liczby umów tego samego rodzaju zawartych między
tymi samymi stronami.
§ 440
Sąd właściwy
(1) Odnośnie sporów prawnych wynikłych z przewozu
regulowanego przepisami niniejszego podrozdziału, sądem właściwym
jest sąd, w rejonie działania którego to sądu znajduje się miejsce
przejęcia przesyłki do przewozu lub miejsce przewidziane na
dostarczenie przesyłki.
(2) Powództwo przeciwko przewoźnikowi - wykonawcy
można wnieść również do sądu właściwego dla przewoźnika, a
powództwo przeciwko przewoźnikowi - również do sądu właściwego
dla przewoźnika - wykonawcy.
§ 441
Prawo zastawu
(1) Z tytułu wszelkich roszczeń wynikających z
umowy przewozu oraz z tytułu roszczeń bezspornych wynikających z
innych umów przewozu, umów spedycyjnych lub umów składu, zawartych z
nadawcą, przewoźnik ma prawo do ustanowienia zastawu na ładunku.
Prawo zastawu rozciąga się na dokumenty załączone do przesyłki.
(2) Prawo zastawu istnieje, dopóki przewoźnik jest
w posiadaniu ładunku, w szczególności dopóki może on dysponować
ładunkiem na podstawie konosamentu, kwitu załadowczego lub kwitu składowego.
(3) Prawo zastawu istnieje nadal również po
dostarczeniu ładunku, jeśli w ciągu trzech dni od daty dostawy przewoźnik
będzie dochodził tego prawa na drodze sądowej a ładunek znajduje się
jeszcze w posiadaniu odbiorcy.
(4) Groźbę, że zajęty ładunek zostanie
sprzedany, określoną w § 1234 ust. 1 kodeksu cywilnego oraz
zawiadomienia przewidziane zgodnie z § § 1237 i 1241 kodeksu
cywilnego, należy kierować do odbiorcy. Jeśli odbiorcy nie można
ustalić lub odmawia on przyjęcia przesyłki, wówczas groźbę, że
zajęty ładunek zostanie sprzedany oraz zawiadomienie należy kierować
do nadawcy.
§ 442
Kolejny przewoźnik
(1) Jeśli w przypadku przewozu ładunku przez
kilku przewoźników ostatni przewoźnik przy dostarczeniu ładunku
obowiązany jest ściągać wierzytelności poprzednich przewoźników,
wówczas zobowiązany on jest do korzystania z praw przysługujących
poprzednim przewoźnikom, w szczególności również z prawa zastawu.
Prawo zastawu każdego z poprzednich przewoźników istnieje tak długo,
jak długo istnieje prawo zastawu ostatniego przewoźnika.
(2) Jeśli roszczenia poprzedniego przewoźnika
zostaną zaspokojone przez kolejnego przewoźnika, wówczas roszczenie
i prawo zastawu poprzedniego przewoźnika przechodzą na kolejnego
przewoźnika.
(3) Przepisy ust. 1 i 2 dotyczą również roszczeń
i praw spedytora, biorącego udział w przewozie.
§ 443
Priorytet kilku praw zastawu
(1) Jeśli na tym samym ładunku istnieje kilka praw
zastawu w myśl dyspozycji § § 397, 441, 464, 475b i 623, wówczas spośród
praw zastawu wynikłych z tytułu wysłania lub przewozu ładunku,
pierwszeństwo przed prawem zastawu powstałym wcześniej ma prawo
zastawu powstałe później.
(2) Niniejsze prawa zastawu mają pierwszeństwo
przed prawem zastawu komisanta i przedsiębiorcy składowego, nie powstałym
z tytułu wysyłki oraz przed prawem zastawu spedytora, przewoźnika
oraz frachtującego.
§ 444
Kwit załadowczy
(1) W przedmiocie zobowiązania do dostarczenia ładunku
przewoźnik może sporządzić kwit załadowczy, który powinien
zawierać dane, o których mowa w § 408 ust. 1. Przewoźnik obowiązany
jest złożyć podpis na kwicie załadowczym; wystarczające jest
odwzorowanie własnoręcznego podpisu poprzez wydruk lub odciśnięcie
pieczęci.
(2) Jeśli kwit załadowczy zostanie wystawiony na
zlecenie, wówczas należy podać w nim nazwisko osoby, na zlecenie
której ładunek ma być dostarczony. Jeśli nazwisko nie zostanie
podane, wówczas uważa się, że kwit załadowczy został sporządzony
na zlecenie nadawcy.
(3) Kwit załadowczy jest dokumentem miarodajnym dla
stosunku prawnego między przewoźnikiem i odbiorcą. W szczególności
stanowi on podstawę dla podważalnego domniemania, że przesyłka została
przejęta w takim stanie, jak opisano to w kwicie załadowczym; § 409
ust. 2, 3 zdanie 1 stosowany jest odpowiednio. Jeśli kwit załadowczy
przeniesiono na osobę trzecią w dobrej wierze, wówczas domniemanie, o
którym mowa w ust. 2, jest niepodważalne.
(4) W odniesieniu do stosunku prawnego między przewoźnikiem
i nadawcą miarodajne są postanowienia umowy przewozu.
§ 445
Dostawa w zamian za zwrot kwitu załadowczego
Przewoźnik obowiązany jest do dostarczenia ładunku
jedynie w zamian za zwrot kwitu załadowczego, na którym potwierdzona
jest dostawa przesyłki.
§ 446
Uprawnienie na mocy kwitu załadowczego
(1) Do odbioru ładunku upoważniona jest ta osoba,
której zgodnie z adnotacją zamieszczoną na kwicie załadowczym ładunek
ma zostać dostarczony lub osoba, na którą kwit załadowczy został
przeniesiony przez indos, jeśli kwit załadowczy opiewa na zlecenie.
(2) Osobie uprawnionej do odbioru przysługuje prawo
dysponowania, o którym mowa w § 418. Przewoźnik obowiązany jest do
wykonania polecenia w przedmiocie zwrotu lub dostarczenia ładunku innej
osobie niż odbiorca upoważniony na mocy kwitu załadowczego jedynie w
tym przypadku, gdy kwit załadowczy zostanie mu zwrócony.
§ 447
Dostawa i wykonanie polecenia bez kwitu załadowczego
Wobec prawowitego posiadacza kwitu załadowczego przewoźnik
ponosi odpowiedzialność z tytułu szkody powstałej na skutek
dostarczenia przez niego ładunku lub wykonania polecenia w przedmiocie
zwrotu lub dostarczenia ładunku bez żądania zwrotu kwitu załadowczego.
Odpowiedzialność ograniczona jest do kwoty, którą trzeba byłoby zapłacić
w przypadku utraty ładunku.
§ 448
Dokument stwierdzający prawo własności
Po przejęciu ładunku przez przewoźnika przekazanie
kwitu załadowczego osobie, którą kwit załadowczy upoważnia do odbioru
ładunku, w przedmiocie nabycia praw do ładunku ma taki sam skutek jak
przekazanie ładunku.
§ 449
Odmienne uzgodnienia
(1) W przypadku gdy nadawca jest użytkownikiem (§
414 ust. 4), wówczas nie można na jego niekorzyść odstąpić od
postanowień § 413 ust. 2, § § 414, 418 ust. 6, § 422 ust. 3, § §
425 do 438 i 447, chyba że przedmiotem umowy przewozu jest przewóz
listów lub przesyłek o charakterze listów. Dyspozycji § 418 ust. 6 i
§ 447 nie można pozbawić mocy wiążącej na niekorzyść osób
trzecich w dobrej wierze.
(2) Jeśli przedmiotem umowy przewozu nie jest przewóz
listów lub przesyłek o charakterze listów, wówczas we wszystkich
innych przypadkach niż przypadki wymienione w ust. 1 zdanie 1 można
postąpić odmiennie niż nakazują to przepisy, o których mowa w
ust. 1 zdanie 1, jedynie na mocy porozumienia wynegocjowanego w
indywidualnym przypadku, nawet jeśli uzgodnienia tego dokonano w
odniesieniu do większej liczy umów o tym samym charakterze, zawartych
między tymi samymi stronami. Wysokość odszkodowania należną od
przewoźnika z tytułu utraty lub uszkodzenia ładunku można jednak
ograniczyć na mocy uprzednio sformułowanych warunków umowy do
innej kwoty, niż kwota przewidziana zgodnie z § 431 ust. 1 i 2, jeśli
kwota ta
- zamyka się w przedziale od dwóch do
czterdziestu jednostek przeliczeniowych i jest ona szczególnie
uwypuklona poprzez wyraźnie odmienną postać druku lub
- dla osoby korzystającej z uprzednio sformułowanych
warunków umowy jest ona mniej korzystna, niż kwota przewidziana
zgodnie
z § 431 ust. 1 i 2.
Powyższe dotyczy odszkodowania należnego od nadawcy
zgodnie z dyspozycją § 414.
(3) Jeśli umowa przewozu podlega prawu
zagranicznemu, wówczas dyspozycje ust. 1 i 2 należy stosować , jeśli
zgodnie z umową miejsce przejęcia ładunku i miejsce dostarczenia ładunku
położone są w kraju.
§ 450
Stosowanie prawa o frachcie morskim
Jeśli przedmiotem umowy przewozu jest transport przesyłki
zarówno drogą wodną śródlądową, jak również drogą morską bez
przeładunku, wówczas umowa podlega prawu o frachcie morskim, jeśli
1. wystawiony został konosament lub
2. odcinek trasy drogą morską jest dłuższy.
Drugi Podrozdział. Przewóz mienia przesiedlenia [ §
§ 451 - 451h]
§ 451
Umowa przewozu mienia przesiedlenia
Jeśli przedmiotem umowy przewozu jest przewóz mienia
przesiedlenia, wówczas w odniesieniu do umowy znajdują zastosowanie
przepisy Pierwszego Podrozdziału, o ile podane niżej przepisy szczególne
lub znajdujące zastosowanie porozumienia międzynarodowe nie stanowią
inaczej.
§ 451a
Obowiązki przewoźnika
(1) Do obowiązków przewoźnika należy również
demontaż i montaż mebli oraz załadunek i rozładunek mienia
przesiedlenia.
(2) Jeśli nadawca jest użytkownikiem (§ 414 ust.
4), wówczas do obowiązków przewoźnika zalicza się ponadto świadczenie
innych usług związanych z mieniem przesiedlenia, takich jak opakowanie
i oznakowanie mienia przesiedlenia
§ 451b
List przewozowy. Ładunek niebezpieczny.
Dokumenty załączone do transportu. Obowiązki w zakresie powiadomień i
udzielania informacji
(1) Odmiennie od ustaleń § 408 nadawca nie jest
obowiązany do sporządzenia listu przewozowego.
(2) Jeśli w skład mienia przesiedlenia wchodzi ładunek
niebezpieczny a nadawca jest użytkownikiem (§ 414 ust. 4), wówczas
odmiennie od dyspozycji § 410 jest on zobowiązany jedynie do ogólnego
poinformowania przewoźnika o zagrożeniu, jakie stwarza ten ładunek;
niniejsze powiadomienie nie wymaga zachowania formy. Przewoźnik obowiązany
jest poinformować nadawcę o obowiązku nałożonym na niego zgodnie
ze zdaniem 1.
(3) Jeśli nadawca jest użytkownikiem (§ 414 ust.
4), wówczas przewoźnik obowiązany jest poinformować go o obowiązujących
przepisach celnych i innych przepisach administracyjnych. Przewoźnik
nie jest jednak obowiązany do dokonania kontroli, czy dokumenty udostępnione
przez nadawcę oraz udzielone przez niego informacje odpowiadają
stanowi faktycznemu i są kompletne.
§ 451c
Odpowiedzialność nadawcy w szczególnych
wypadkach
Odmiennie od regulacji § 414 ust. 1 zdanie 2 nadawca
obowiązany jest do wypłaty przewoźnikowi odszkodowania za szkody
jedynie do kwoty w wysokości 1200 marek niemieckich za metr sześcienny
powierzchni ładunkowej, wymaganej dla wykonania umowy.
§ 451d
Szczególne przyczyny wyłączenia
odpowiedzialności
(1) Odmiennie od uregulowań § 427 przewoźnik
zwolniony jest z obowiązku ponoszenia odpowiedzialności, o ile
przyczyną utraty lub uszkodzenia mienia było jedno z niżej
wymienionych ryzyk:
- przewóz metali szlachetnych, biżuterii,
kamieni szlachetnych, pieniędzy, znaczków pocztowych, monet,
papierów wartościowych lub dokumentów;
- niewystarczające opakowanie lub oznakowanie
przez nadawcę;
- obchodzenie się z mieniem, załadunek lub rozładunek
ze strony nadawcy;
- przewóz w pojemnikach mienia niezapakowanego
przez przewoźnika;
- załadunek lub rozładunek mienia, którego
wielkość lub ciężar nie jest dostosowany do warunków
przestrzennych w miejscu załadunku lub rozładunku, o ile przewoźnik
zwrócił wcześniej uwagę nadawcy na ryzyko uszkodzenia mienia a
nadawca obstawał przy wykonaniu prac,
- przewóz żywych zwierząt lub roślin;
- naturalne własności mienia lub jego wady
powodujące, że mienie szczególnie łatwo może ulec uszkodzeniu,
w szczególności na skutek pęknięcia, zakłócenia
funkcjonowania, korozji, wewnętrznego zepsucia lub wycieku.
(2) W przypadku zaistnienia szkody, która ze względu
na jej okoliczności mogła powstać z powodu jednego z ryzyk
wymienionych w ust. 1, domniemywa się, że szkoda powstała na skutek
tego ryzyka.
(3) Przewoźnik może powołać się na ust. 1
jedynie wówczas, o ile podjął wszelkie przedsięwzięcia, do podjęcia
których w danych okolicznościach był obowiązany i o ile przestrzegał
szczególnych dyspozycji.
§ 451e
Maksymalna kwota odszkodowania z tytułu
odpowiedzialności
Odmiennie od uregulowań § 431 ust. 1 i 2
odpowiedzialność przewoźnika u tytułu utraty lub uszkodzenia
ograniczona jest do kwoty 1200 marek niemieckich za metr sześcienny
powierzchni ładunkowej, wymaganej dla wykonania umowy.
§ 451f
Zgłoszenie szkody
Odmiennie od uregulowań § 438 ust. 1 i 2 roszczenia z
tytułu utraty lub uszkodzenia mienia ulegają przedawnieniu, jeśli
- utratę lub uszkodzenie mienia można było
rozpoznać z zewnątrz i fakt ten nie został przewoźnikowi zgłoszony
najpóźniej w dniu następującym po dacie dostarczenia mienia,
- utraty lub uszkodzenia mienia nie można było
rozpoznać4. z zewnątrz i fakt ten nie został przewoźnikowi zgłoszony
w ciągu czternastu dni od dostarczenia mienia.
§ 451g
Nieobowiązywanie wykluczeń i ograniczeń
odpowiedzialności
Jeśli nadawca jest użytkownikiem (§ 414 ust. 4), wówczas
przewoźnik lub jedna z osób wymienionych w § 428 nie może
- powołać się na wyłączenia i
ograniczenia odpowiedzialności przewidziane zgodnie z dyspozycją
§ § 451d i 451e oraz Pierwszego Podrozdziału, o ile przewoźnik
przy zawieraniu umowy nie poinformuje nadawcy o przepisach w
przedmiocie odpowiedzialności i nie zwróci uwagi odbiorcy na możliwość
uzgodnienia odpowiedzialności w większym zakresie lub na możliwość
ubezpieczenia mienia.
- powołać się na § 451f w związku z §
438, o ile najpóźniej w chwili dostarczenia mienia przewoźnik
nie poinformuje odbiorcy odnośnie formy i terminu zgłoszenia
szkody oraz skutków prawnych zaniechania zgłoszenia szkody.
Informacja zgodnie z dyspozycją zdania 1 nr 1 musi być
szczególnie uwypuklona poprzez wyraźnie odmienną postać druku.
§ 451h
Odmienne uzgodnienia
(1) W przypadku gdy nadawca jest użytkownikiem (§
414 ust. 4), wówczas na jego niekorzyść nie można odstąpić
od przepisów niniejszego podrozdziału, regulujących odpowiedzialność
przewoźnika i nadawcy oraz od przepisów Pierwszego Podrozdziału, które
zgodnie z przepisami niniejszego podrozdziału należy stosować w
stosunku do umowy przewozu mienia przesiedlenia.
(2) We wszystkich innych przypadkach niż przypadki
wymienione w ust. 1 można postąpić odmiennie niż nakazują to
przepisy, o których mowa w ust. 1, jedynie na mocy porozumienia
wynegocjowanego w indywidualnym przypadku, nawet jeśli uzgodnienia tego
dokonano w odniesieniu do większej liczy umów o tym samym charakterze,
zawartych między tymi samymi stronami. Wysokość odszkodowania należną
od przewoźnika z tytułu utraty lub uszkodzenia mienia można jednak
ograniczyć na mocy uprzednio sformułowanych warunków umowy do
innej kwoty, niż kwota przewidziana zgodnie z § 451e Powyższe dotyczy
odszkodowania należnego od nadawcy zgodnie z dyspozycją § 414 w związku
z § 451c. Przepis zawarty w uprzednio sformułowanych warunkach umowy
jest jednak ponownie nieskuteczny, jeśli nie jest on szczególnie
uwypuklony poprzez wyraźnie odmienny charakter druku.
(3) Jeśli umowa przewozu mienia przesiedlenia
podlega prawu zagranicznemu, wówczas dyspozycje ust. 1 i 2 należy
stosować, jeśli zgodnie z umową miejsce przejęcia ładunku i
miejsce dostarczenia ładunku położone są w kraju.
Trzeci Podrozdział
Przewóz realizowany przy wykorzystaniu różnych środków
transportu
[ § § 452 do 452d]
§ 452
Umowa przewozu przy wykorzystaniu różnych środków
transportu
Jeśli na podstawie jednolitej umowy przewozu transport
przesyłki realizowany będzie przy wykorzystaniu różnych środków
transportu i gdyby na każdy odcinek trasy przewozu, realizowany przy
wykorzystaniu danego środka transportu (odcinek trasy), strony zawarły
odrębną umowę i gdyby przynajmniej dwie z tych umów podlegały różnym
przepisom prawa, wówczas w stosunku do umowy należy stosować przepisy
Pierwszego Podrozdziału, o ile niżej wymienione przepisy szczególne lub
obowiązujące umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej. Powyższe
obowiązuje również w tym przypadku, gdy część transportu odbywa się
drogą morską.
§ 452a
Znane miejsce powstania szkody
Jeśli jest oczywiste, że utrata, uszkodzenie lub
zdarzenie, które spowodowało opóźnienie dostawy, miało miejsce na
określonym odcinku trasy, wówczas odmiennie od postanowień Pierwszego
Podrozdziału odpowiedzialność przewoźnika określa się na podstawie
przepisów prawa, które miałyby zastosowanie w odniesieniu do umowy
dotyczącej przewozu na niniejszym odcinku trasy. Przeprowadzenie dowodu
na okoliczność, że utrata, uszkodzenie lub zdarzenie, które spowodowało
przekroczenie terminu dostawy, miało miejsce na określonym odcinku
trasy, spoczywa na osobie, która występuje z takim twierdzeniem.
§ 452b
Zgłoszenie szkody. Przedawnienie
(1) § 438 stosuje się niezależnie od faktu, czy
miejsce powstania szkody jest nieznane, jest znane czy zostanie ustalone
w okresie późniejszym. Wymagana forma oraz termin zgłoszenia szkody
zostaje zachowany również w tym przypadku, jeśli przestrzegane będą
przepisy, które miałyby zastosowanie w odniesieniu do umowy dotyczącej
przewozu na ostatnim odcinku trasy.
(2) W odniesieniu do rozpoczęcia biegu terminu
przedawnienia roszczenia z tytułu utraty, uszkodzenia lub przekroczenia
terminu dostawy, miarodajna jest data dostarczenia przesyłki odbiorcy,
w przypadku gdy za podstawę należy przyjąć datę dostawy. Również
w tym przypadku, gdy znane jest miejsce powstania szkody, roszczenie
ulega przedawnieniu najwcześniej zgodnie z postanowieniem § 439.
§ 452c
Umowa przewozu mienia przesiedlenia z
wykorzystaniem różnego rodzaju środków transportu
Jeśli przedmiotem umowy przewozu jest przewóz mienia
przesiedlenia z wykorzystaniem środków transportu różnego rodzaju, wówczas
umowa podlega przepisom Drugiego Podrozdziału. § 452a znajduje
zastosowanie jedynie w tym przypadku, jeśli w odniesieniu do odcinka
trasy przewozu, na którym wystąpiła szkoda, obowiązują postanowienia
umowy międzynarodowej wiążącej dla Republiki Federalnej Niemiec.
§ 452d
Odmienne uzgodnienia
(1) Odstępstwo od regulacji, o których mowa w §
452b ust. 2 zdanie 1, możliwe jest jedynie na mocy porozumienia
wynegocjowanego w indywidualnym przypadku, nawet jeśli uzgodnienia tego
dokonano w odniesieniu do większej liczy umów o tym samym charakterze,
zawartych między tymi samymi stronami. Odstępstwo od pozostałych
przepisów niniejszego podrozdziału możliwe jest na mocy uzgodnień
umownych jedynie w takim zakresie, w jakim przepisy w nich powołane
dopuszczają odmienne uzgodnienia.
(2) Odmiennie od dyspozycji ust. 1 można jednak
uzgodnić na mocy uprzednio sformułowanych warunków umownych, że w
przypadku znanego miejsca zaistnienia szkody (§ 452a)
- niezależnie od tego, na jakim odcinku trasy
przewozu wystąpiła szkoda, lub
- w przypadku wystąpienia szkody na odcinku
trasy wymienionym w umowie wysokość odszkodowania ustalana jest
zgodnie z przepisami Pierwszego Podrozdziału.
(3) Uzgodnienia wykluczające stosowanie postanowień
umowy międzynarodowej wiążącej dla Republiki Federalnej Niemiec,
bezwzględnie obowiązujących w odniesieniu do danego odcinka trasy
przewozu, są prawnie nieskuteczne.
Rozdział piąty
Transakcje w zakresie spedycji [ § § 453 - 466]
§ 453
Umowa spedycji
(1) Na mocy umowy spedycji spedytor obowiązany jest
dokonać wysyłki ładunku.
(2) Wysyłający obowiązany jest do uiszczenia
uzgodnionego wynagrodzenia.
(3) Przepisy niniejszego rozdziału obowiązują
jedynie w tym przypadku, jeśli dokonanie wysyłki jest przedmiotem działalności
zarobkowej przedsiębiorstwa. Jeśli przedsiębiorstwo co do rodzaju lub
zakresu nie wymaga utworzenia firmy w sposób kupiecki i jeśli firma
przedsiębiorstwa nie jest również wpisana do rejestru handlowego
stosownie do postanowień § 2, wówczas ze względu na realizowane
transakcje w dziedzinie spedycji należy w tym zakresie stosować
uzupełniająco przepisy zawarte w Rozdziale Pierwszym Księgi Czwartej;
powyższe nie dotyczy jednak §§ 348 do 350.
§ 454
Dokonanie wysyłki
(1) Obowiązek dokonania wysyłki obejmuje
zorganizowanie przewozu, w szczególności
- ustalenie środka transportu oraz trasy
przewozu,
- wybór przedsiębiorstw wykonawczych, zawarcie
umów wymaganych dla dokonania wysyłki, tzn. umowy przewozu, umowy
składu i umowy spedycji, jak również udzielenie informacji i
wydanie poleceń przedsiębiorstwom wykonawczym oraz
- zabezpieczenie roszczeń do odszkodowania należnego
nadawcy.
(2) Do obowiązków spedytora należy ponadto
wykonanie innych uzgodnionych usług związanych z przewozem, takich jak
ubezpieczenie i opakowanie przesyłki, jej oznakowanie oraz załatwienie
formalności celnych. Spedytor jest jednak obowiązany jedynie do
zawarcia umów wymaganych dla wykonania tych usług, o ile wynika to z
umowy.
(3) Wymagane umowy spedytor zawiera w imieniu własnym
lub, o ile posiada w tym zakresie stosowne pełnomocnictwa - w imieniu
nadawcy.
(4) Podczas wykonywania spoczywających na nim obowiązków
spedytor obowiązany jest dopilnować interesów nadawcy i wykonywać
jego polecenia.
§ 455
Postępowanie z przesyłką. Dokumenty załączone
do przesyłki. Obowiązki w zakresie powiadamiania i udzielania informacji
(1) Jeśli to konieczne, wysyłający obowiązany
jest ładunek opakować i oznakować oraz oraz udostępnić
dokumenty, jak również udzielić wszelkich informacji, które
spedytorowi są potrzebne dla wywiązania się ze spoczywających na nim
obowiązków. Jeśli ma być dokonana wysyłka niebezpiecznego ładunku,
wówczas wysyłający obowiązany jest odpowiednio wcześnie przekazać
spedytorowi w formie pisemnej lub w innej czytelnej formie dokładną
informację o rodzaju zagrożenia oraz - o ile to jest konieczne - o środkach
ostrożności, które należy podjąć .
(2) Wysyłający obowiązany jest pokryć szkody
oraz wydatki poniesione przez spedytora również w tym przypadku, gdy
nie są one przez niego zawinione, powstałe na skutek
- niedostatecznego opakowania lub oznakowania,
- braku informacji o fakcie, że ładunek jest
niebezpieczny lub
- braku, niekompletności lub nieprawidłowości
dokumentów lub informacji wymaganych dla dokonania czynności urzędowych
dotyczących przesyłki.
§ 414 ust. 1 zdanie 2 i ust. 2 stosuje się
odpowiednio.
(3) Jeśli wysyłający jest użytkownikiem (§ 414
ust. 4), wówczas zobowiązany on jest do wypłaty spedytorowi
odszkodowania z tytułu szkód i poniesionych nakładów w myśl
dyspozycji ustępu 2 jedynie w tym przypadku, jeśli ponosi winę.
§ 456
Wymagalność wynagrodzenia
Wynagrodzenie jest wymagalne po przekazaniu przesyłki
przewoźnikowi lub frachtującemu.
§ 457
Roszczenia wysyłającego
Wysyłający może dochodzić roszczeń z tytułu
umowy, którą spedytor zawarł we własnym imieniu na rachunek wysyłającego,
dopiero po dokonaniu cesji. Tego typu roszczenia oraz środki uzyskane w
wyniku ich zaspokojenia, w stosunku do wierzycieli spedytora traktowane są
jako przeniesione na wysyłającego.
§ 458
Wstąpienie spedytora w prawa przewoźnika
Spedytor uprawniony jest do realizacji przewozu przesyłki
poprzez wstąpienie w prawa przewoźnika. W przypadku, gdy skorzysta on z
tego uprawnienia, wówczas w przedmiocie przewozu wchodzi on w prawa i
obowiązki przewoźnika lub frachtującego. W tym przypadku oprócz
wynagrodzenia za wykonane czynności jako spedytor ma on prawo żądać
przyjętej zapłaty za przewóz.
§ 459
Spedycja po kosztach stałych
Jeśli jako wynagrodzenie ustalono określoną kwotę,
obejmującą koszty przewozu, wówczas w odniesieniu do przewozu spedytor
wchodzi w prawa przewoźnika lub frachtującego. W tym przypadku spedytor
ma prawo do zwrotu poniesionych przez niego kosztów jedynie wówczas, jeśli
jest to przyjęte.
§ 460
Ładunek zbiorczy
(1) W oparciu o umowę przewozu ładunku zbiorczego,
zawartą na rachunek spedytora, spedytor uprawniony jest do dokonania
wysyłki ładunku razem z ładunkiem innego wysyłającego.
(2) Jeśli spedytor skorzysta z tego uprawnienia, wówczas
w odniesieniu do przewozu w formie ładunku zbiorczego wchodzi on w
prawa i obowiązki przewoźnika lub frachtującego. W tym przypadku
spedytor ma prawo żądać wynagrodzenia stosownego do okoliczności,
jednak maksymalnie kwotę przyjętej opłaty za przewóz pojedynczego ładunku.
§ 461
Odpowiedzialność spedytora
(1) Spedytor ponosi odpowiedzialność za szkody
powstałe na skutek utraty lub uszkodzenia ładunku znajdującego się w
jego pieczy. § § 426, 427, 429, 430, 431 ust. 1, 2 i 4, § § 432 do
436 stosuje się odpowiednio.
(2) Za szkody, które nie powstały na skutek utraty
lub uszkodzenia ładunku powierzonego pieczy spedytora, spedytor ponosi
odpowiedzialność w tym przypadku, jeśli nie dopełni on jednego ze
spoczywających na nim obowiązków, o których mowa w § 454. Powyższa
odpowiedzialność spedytora zostaje wyłączona w przypadku, gdy ze
starannością rzetelnego kupca nie można było zapobiec powstaniu
szkody.
(3) Jeśli do powstania szkody przyczyniło się postępowanie
wysyłającego lub szczególna wada ładunku, wówczas zobowiązanie do
wypłaty odszkodowania oraz zakres należnego odszkodowania uzależniony
jest od faktu, w jakim stopniu wymienione okoliczności przyczyniły się
do powstania szkody.
§ 462
Odpowiedzialność za osoby trzecie
Spedytor ponosi odpowiedzialność za działania i
zaniechania ze strony swojego personelu w takim samym zakresie jak za działania
i zaniechania własne, w przypadku gdy personel podejmuje działania w
ramach swoich obowiązków służbowych. Powyższe dotyczy również działań
i zaniechań ze strony innych osób, którymi przewoźnik posiłkuje się
podczas realizacji spoczywających na nim obowiązków, tzn. wysyłki ładunku.
§ 463
Przedawnienie
Odnośnie przedawnienia roszczeń z tytułu wykonania
usługi regulowanej przepisami niniejszego rozdziału stosuje się
odpowiednio § 439.
§ 464
Prawo zastawu
Z tytułu wszelkich roszczeń wynikających z umowy
spedycji oraz z tytułu roszczeń bezspornych wynikających z innych umów
spedycji, umów przewozu lub umów składu, zawartych z wysyłającym,
przewoźnik ma prawo do ustanowienia zastawu na ładunku. § 441 ust. 1
zdanie 2 do ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§ 465
Kolejny spedytor
(1) Jeśli oprócz przewoźnika przy realizacji
przewozu współdziała również spedytor i obowiązkiem spedytora jest
dostarczenie przesyłki, wówczas w odniesieniu do spedytora stosuje się
odpowiednio § 442 ust. 1.
(2) Jeśli roszczenia poprzedniego przewoźnika lub
spedytora zostaną zaspokojone przez kolejnego spedytora, wówczas
roszczenie i prawo zastawu poprzedniego spedytora przechodzą na
kolejnego spedytora.
§ 466
Odmienne uzgodnienia
(1) W przypadku gdy wysyłający jest użytkownikiem
(§ 414 ust. 4), wówczas nie można na jego niekorzyść odstąpić
od postanowień § 461 ust. 1, § § 462 i 463, chyba że przedmiotem
umowy spedycji jest przewóz listów lub przesyłek o charakterze listów.
(2) Jeśli przedmiotem umowy przewozu nie jest przewóz
listów lub przesyłek o charakterze listów, wówczas we wszystkich
innych przypadkach niż przypadki wymienione w ust. 1 można postąpić
odmiennie niż nakazują to przepisy, o których mowa w ust. 1, jedynie
na mocy porozumienia wynegocjowanego w indywidualnym przypadku, nawet jeśli
uzgodnienia tego dokonano w odniesieniu do większej liczy umów o tym
samym charakterze, zawartych między tymi samymi stronami. Wysokość
odszkodowania należną od spedytora z tytułu utraty lub uszkodzenia ładunku
można jednak ograniczyć na mocy uprzednio sformułowanych warunków
umowy do kwoty innej, niż kwota przewidziana zgodnie z § 431 ust. 1 i
2, jeśli kwota ta
- zamyka się w przedziale od dwóch do
czterdziestu jednostek przeliczeniowych i jest ona szczególnie
uwypuklona poprzez wyraźnie odmienną postać druku lub
- dla osoby korzystającej z uprzednio sformułowanych
warunków umowy jest ona mniej korzystna, niż kwota przewidziana
zgodnie z § 431 ust. 1 i 2.
(3) Odstępstwo od dyspozycji § 458 zdanie 2, § 459
zdanie 1, § 460 ust. 2 zdanie 1 możliwe jest na mocy uzgodnienia
umownego jedynie w takim zakresie, w jakim przepisy w nim powołane
dopuszczają odmienne uzgodnienia.
(4) Jeśli umowa spedycji podlega prawu
zagranicznemu, wówczas należy stosować dyspozycje ust. 1 do 3, jeśli
zgodnie z umową miejsce przejęcia ładunku i miejsce dostarczenia ładunku
położone są w kraju.
Rozdział szósty
Dom składowy [ § § 467 - 475h]
§ 467
Umowa składu
(1) Na podstawie umowy składu przedsiębiorca składowy
obowiązany jest ładunek przyjąć na skład i przechować.
(2) Oddający ładunek na skład obowiązany jest zapłacić
uzgodnione wynagrodzenie.
(3) Przepisy niniejszego rozdziału obowiązują
jedynie w tym przypadku, jeśli przyjęcie na skład i przechowanie jest
przedmiotem działalności zarobkowej przedsiębiorstwa. Jeśli przedsiębiorstwo
co do rodzaju lub zakresu nie wymaga utworzenia firmy w sposób kupiecki
i jeśli firma przedsiębiorstwa nie jest również wpisana do rejestru
handlowego stosownie do postanowień § 2, wówczas ze względu na
realizowane umowy składu należy w tym zakresie stosować uzupełniająco
przepisy zawarte w Rozdziale Pierwszym Księgi Czwartej; powyższe nie
dotyczy jednak §§ 348 do 350.
§ 468
Postępowanie z ładunkiem. Dokumenty załączone
do ładunku. Obowiązki w zakresie powiadamiania i udzielania informacji
(1) Jeśli ma być oddany na skład ładunek
niebezpieczny, wówczas oddający na skład obowiązany jest odpowiednio
wcześnie przekazać przedsiębiorcy składowemu w formie pisemnej
lub w innej czytelnej formie dokładną informację o rodzaju zagrożenia
oraz - o ile to jest konieczne - o środkach ostrożności, które należy
podjąć. Nadawca obowiązany jest ponadto ładunek opakować i
oznakować, jeśli to konieczne, oraz udostępnić dokumenty, jak
również udzielić wszelkich informacji, które przedsiębiorcy składowemu
są potrzebne dla wywiązania się ze spoczywających na nim obowiązków
(2) Jeśli oddający na skład jest użytkownikiem (§
414 ust. 4), wówczas odmiennie od dyspozycji ustępu 1
- przedsiębiorca składowy obowiązany jest ładunek
opakować i oznakować, o ile jest to konieczne,
- oddający na skład obowiązany jest jedynie
do ogólnego poinformowania przedsiębiorcy składowego o zagrożeniu,
jakie stwarza ładunek; niniejsze powiadomienie nie wymaga
zachowania formy.
Przedsiębiorca składowy obowiązany jest w tym
przypadku poinformować oddającego na skład o obowiązku nałożonym
na niego zgodnie ze zdaniem 1 nr 2 oraz o przepisach administracyjnych w
zakresie czynności administracyjnych dotyczących ładunku, których to
przepisów oddający na skład powinien przestrzegać.
(3) Oddający na skład obowiązany jest pokryć
szkody oraz wydatki poniesione przez przedsiębiorcę składowego również
w tym przypadku, gdy nie są one przez niego zawinione, powstałe na
skutek
- niedostatecznego opakowania lub oznakowania,
- braku informacji o fakcie, że ładunek jest
niebezpieczny lub
- braku, niekompletności lub nieprawidłowości
dokumentów lub informacji wymienionych w § 413 ust. 1. § 414 ust.
1 zdanie 2 i ust. 2 stosuje się odpowiednio.
(4) Jeśli oddający na skład jest użytkownikiem (§
414 ust. 4), wówczas zobowiązany on jest do wypłaty przedsiębiorcy
składowemu odszkodowania z tytułu szkód i poniesionych nakładów w
myśl dyspozycji ustępu 3 jedynie w tym przypadku, jeśli ponosi winę.
§ 469
Składowanie ładunków zbiorczych
(1) Przedsiębiorca składowy upoważniony jest do
mieszania rzeczy zamiennych z innymi rzeczami tego samego rodzaju i tej
samej jakości jedynie w tym przypadku, gdy oddający rzeczy na skład
wyrazili wyraźnie zgodę na takie postępowanie.
(2) Jeśli przedsiębiorca składowy upoważniony
jest do mieszania ładunków, wówczas od chwili oddania ładunku na skład
właściciele rzeczy oddanych na skład mają prawo do współwłasności
ułamkowej.
(3) Przedsiębiorca składowy może wydać każdemu
z oddających rzeczy na skład przysługującą mu część bez
konieczności uzyskania w tym zakresie zgody pozostałych oddających
rzeczy na skład.
§ 470
Odbiór ładunku
Jeśli ładunek przesłany przedsiębiorcy składowemu
w chwili odbioru wykazuje widoczne z zewnątrz uszkodzenia lub wady, wówczas
przedsiębiorca składowy obowiązany jest zabezpieczyć roszczenia o
odszkodowanie przysługujące oddającemu na skład i niezwłocznie
powiadomić o tym fakcie oddającego na skład.
§ 471
Konserwacja ładunku
(1) Przedsiębiorca składowy obowiązany jest w
godzinach urzędowania zezwolić oddającemu na skład na obejrzenie
ładunku, pobranie próbek oraz podjęcie czynności koniecznych dla
dokonania konserwacji ładunku. Przedsiębiorca składowy jest jednak
uprawniony, a w przypadku składowania ładunków zbiorczych nawet
zobowiązany do wykonania we własnym zakresie prac niezbędnych dla
dokonania konserwacji ładunku.
(2) Jeśli po odebraniu ładunku zaistniały zmiany
stanu ładunku lub istnieje obawa, że zaistnieją zmiany, co do których
należy liczyć się z utratą lub uszkodzeniem ładunku lub
powstaniem szkody u przedsiębiorcy składowego, wówczas przedsiębiorca
składowy obowiązany jest o tym fakcie niezwłocznie poinformować
oddającego na skład lub, jeśli sporządzony jest kwit składowy,
ostatniego znanego mu prawowitego posiadacza kwitu i zażądać
wydania dyspozycji. Jeśli w ciągu stosownego okresu czasu przedsiębiorca
składowy nie będzie mógł uzyskać dyspozycji, wówczas obowiązany
on jest podjąć przedsięwzięcia, które wydają się być
odpowiednie. Przedsiębiorca składowy ma w szczególności prawo do
zlecenia sprzedaży ładunku zgodnie z dyspozycją § 373; jeśli
przedsiębiorca składowy skorzysta z tego uprawnienia, wówczas - o ile
sporządzony został kwit składowy - obowiązany on jest skierować
do ostatniego znanego mu prawowitego posiadacza kwitu składowego
przewidzianą w § 373 ust. 3 groźbę, że ładunek zostanie sprzedany
oraz zawiadomienie zgodnie z dyspozycją ustępu 5 tego samego przepisu.
§ 472
Ubezpieczenie. Oddanie na skład u osoby
trzeciej
(1) Na żądanie oddającego na skład przedsiębiorca
składowy obowiązany jest ładunek ubezpieczyć. Jeśli oddający
na skład jest użytkownikiem (§ 414 ust.4), wówczas przedsiębiorca
składowy obowiązany jest poinformować go o możliwości
ubezpieczenia ładunku.
(2) Przedsiębiorca składowy uprawniony jest do
oddania ładunku na skład u osoby trzeciej jedynie w tym przypadku, gdy
oddający na skład wyraźnie zezwolił mu na takie postępowanie.
§ 473
Okres składowania
(1) Oddający na skład może w każdej chwili zażądać
wydania ładunku. Jeśli umowa składu została zawarta na czas nieokreślony,
wówczas oddający na skład może wypowiedzieć umowę jedynie z
zachowaniem miesięcznego terminu wypowiedzenia, chyba że istnieje ważny
powód uprawniający do wypowiedzenia umowy bez zachowania terminu
wypowiedzenia.
(2) Przedsiębiorca składowy ma prawo żądać
zabrania ładunku po upływie uzgodnionego czasu składowania lub w
przypadku oddania na skład na czas nieokreślony, po wypowiedzeniu
umowy, z zachowaniem miesięcznego terminu wypowiedzenia. Jeśli
istnieje ważny powód, wówczas przedsiębiorca składowy może żądać
zabrania ładunku również przed upływem czasu składowania i bez
zachowania terminu wypowiedzenia.
(3) Jeśli sporządzono kwit składowy, wówczas
wypowiedzenie oraz żądanie zabrania ładunku należy skierować do
ostatniego prawowitego posiadacza kwitu składowego, znanego przedsiębiorcy
składowemu.
§ 474
Zwrot nakładów
Przedsiębiorca składowy ma prawo do zwrotu nakładów
poniesionych przez niego na ładunek, o ile ze względu na okoliczności
miał prawo uważać je za niezbędne.
§ 475
Odpowiedzialność za utratę lub uszkodzenie
Przedsiębiorca składowy ponosi odpowiedzialność za
szkody powstałe na skutek utraty lub uszkodzenia ładunku w okresie między
przyjęciem ładunku na skład a jego wydaniem, chyba że zachowując
staranność rzetelnego kupca szkodzie nie można było zapobiec. Powyższe
dotyczy również przypadku, gdy zgodnie z dyspozycją § 472 ust. 2
przedsiębiorca składowy oddaje ładunek na skład do osoby trzeciej.
§ 475a
Przedawnienie
W odniesieniu do przedawnienia roszczeń z tytułu składowania,
regulowanego przepisami niniejszego rozdziału, stosuje się odpowiednio
§ 439. W przypadku utraty ładunku w całości bieg przedawnienia
rozpoczyna się od daty następującej po dniu, w którym przedsiębiorca
składowy poinformował o utracie oddającego na skład lub, jeśli sporządzony
jest kwit składowy, ostatniego znanego mu prawowitego posiadacza kwitu składowego.
§ 475b
Prawo zastawu
(1) Z tytułu wszelkich roszczeń wynikających z
umowy składu oraz z tytułu roszczeń bezspornych wynikających z
innych umów składu, umów przewozu lub umów spedycji, zawartych z
oddającym na skład, przedsiębiorca składowy ma prawo do ustanowienia
zastawu na ładunku. Prawo zastawu rozciąga się również na
roszczenie z ubezpieczenia oraz na dokumenty dołączone do ładunku.
(2) Jeśli kwit składowy na zlecenie został
przeniesiony na podstawie indosu, wówczas prawo zastawu wobec
uprawnionego posiadacza kwitu składowego istnieje jedynie w odniesieniu
do opłat i nakładów, które są naniesione na kwicie składowym lub
które przy nabywaniu kwitu składowego były mu znane lub które z
powodu rażącego niedbalstwa nie były mu znane.
(3) Prawo zastawu istnieje, dopóki przedsiębiorca
składowy jest w posiadaniu ładunku, w szczególności dopóki może on
dysponować ładunkiem na podstawie konosamentu, kwitu załadowczego
lub kwitu składowego.
§ 475c
Kwit składowy
(1) Po otrzymaniu ładunku przedsiębiorca składowy
może sporządzić kwit składowy w przedmiocie zobowiązania do
wydania ładunku; kwit składowy powinien zawierać niżej wymienione
dane:
- miejscowość i data wystawienia kwitu składowego;
- nazwa i adres oddającego na skład;
- nazwa i adres przedsiębiorcy składowego;
- miejsce oraz data oddania ładunku na skład;
- przyjęta nazwa rodzaju ładunku i rodzaj
opakowania, w przypadku ładunków niebezpiecznych nazwa
przewidziana zgodnie z przepisami dotyczącymi ładunków
niebezpiecznych; w przypadku innych ładunków nazwa ogólnie przyjęta;
- liczba, oznakowanie i numery opakowanych ładunków;
- waga brutto lub ilość ładunku podana w
inny sposób;
- w przypadku składowania ładunków
zbiorczych odnośna uwaga;
(2) Kwit składowy może obejmować dalsze dane,
wpisanie których przedsiębiorca składowy uzna za celowe.
(3) Przedsiębiorca składowy obowiązany jest
podpisać kwit składowy. Wystarczające jest odwzorowanie własnoręcznego
podpisu poprzez wydruk lub odciśnięcie pieczątki.
§ 475d
Skutki powodowane przez kwit składowy
(1) Kwit składowy jest dokumentem miarodajnym dla
stosunku prawnego między przedsiębiorcą składowym i prawowitym
posiadaczem kwitu składowego.
(2) Kwit składowy stanowi w szczególności podstawę
dla podważalnego domniemania, że ładunek i opakowanie ładunku w
odniesieniu do stanu zewnętrznego, jak również liczby, oznakowania i
numerów opakowanych sztuk ładunku zostało przyjęte w takim stanie,
jak opisano to w kwicie składowym. Jeśli przedsiębiorca składowy
skontrolował ciężar brutto lub ilość ładunku podaną w inny
sposób lub zawartość i wynik kontroli został odnotowany w kwicie
składowym, wówczas kwit składowy stanowi również podstawę dla
podważalnego domniemania, że ciężar, ilość lub zawartość
jest zgodna z danymi podanymi w kwicie składowym. Jeśli kwit składowy
przeniesiono na osobę trzecią w dobrej wierze, wówczas domniemanie, o
którym mowa w ust. 1 i 2, jest niepodważalne.
(3) W odniesieniu do stosunku prawnego między
przedsiębiorcą składowym i oddającym na skład miarodajne są
postanowienia umowy składu.
§ 475e
Wydanie w zamian za zwrot kwitu składowego
(1) Jeśli sporządzono kwit składowy, wówczas
przedsiębiorca składowy obowiązany jest do wydania ładunku jedynie w
zamian za zwrot kwitu składowego, na którym poświadczone jest
wydanie.
(2) Wydanie części ładunku następuje na podstawie
adnotacji umieszczonej na kwicie składowym co do odpisania części ładunku.
(3) Przedsiębiorca składowy ponosi odpowiedzialność
wobec prawowitego posiadacza kwitu składowego z tytułu szkody powstałej
na skutek wydania przez niego ładunku bez żądania zwrotu kwitu składowego
lub bez zamieszczenia na kwicie składowym adnotacji co do odpisania części
ładunku.
§ 475f
Uprawnienie na mocy kwitu składowego
Do odbioru ładunku uprawniona jest ta osoba, której
zgodnie z adnotacją zamieszczoną na kwicie składowym ładunek ma zostać
wydany lub osoba, na którą kwit składowy został przeniesiony przez
indos, jeśli kwit składowy opiewa na zlecenie. Przedsiębiorca składowy
nie jest obowiązany do kontroli autentyczności indosu.
§ 475g
Pełnienie przez kwit składowy na zlecenie
funkcji legitymowania prawa własności
Jeśli przedsiębiorca składowy wystawił kwit składowy,
który jest przenaszalny przez indos, wówczas po przyjęciu ładunku
przez przedsiębiorcę składowego przekazanie kwitu składowego osobie,
którą kwit upoważnia do odbioru ładunku, w przedmiocie nabycia praw do
ładunku ma taki sam skutek jak przekazanie ładunku.
§ 475h
Odmienne uzgodnienia
W przypadku gdy oddający na skład jest użytkownikiem
(§ 414 ust. 4), wówczas nie można na jego niekorzyść odstąpić od
postanowień § § 475a i 475e ust. 3.
|