AKCJA PROTESTACYJNA
OZPTD
Strona Stowarzyszenia

STRONA GŁÓWNA   

 

Spis :

 

AKCJA PROTESTACYJNA

Zapraszamy do zapoznania się ze sprawozdaniem z akcji protestacyjnej nadesłanym przez rzecznika prasowego OZPTD

Przebieg akcji protestacyjnej w Zielonej Górze


RZECZNIK PRASOWY O.Z.P.T. Drogowego 

Krzysztof Nowakowski

 

W dniu 12 listopada 2002 roku na posiedzeniu Zarządu Głównego O.Z.P.T.Drogowego w Łodzi  została podjęta uchwała o Ostrzegawczym Czynnym Proteście Przewoźników.

Ostrzegawczy Protest Czynny polegać będzie na blokowaniu w dniu 22 listopada 2002 roku w godzinach pomiędzy 13-16.00 wyznaczonych  miejsc w Polsce przez przewoźników. Podczas blokowania należy uwzględnić możliwości przejazdu karetek pogotowia oraz straży pożarnej . 

Miejsca w których odbędą się blokady zostaną opublikowane dopiero 20 listopada 2002.

Protest dotyczy niespełnienia przez V-ce Premiera Ministra Infrastruktury Marka Pola do 15 listopada 2002 roku postulatów i żądań  przewoźników . 

Do wzięcia udziału w PROTEŚCIE zapraszamy wszystkich przewoźników .

 

Wieluń dnia 18 listopada 2002r.

                                                                                                                Krzysztof Nowakowski

 

Informacja e-mail z dnia 18.11.2002 r.
Od : Krzysztof Nowakowski OZPTD
Do : Biuro www.psm.pl


2002 listopad 21 L.dz. O.Z.P.T.D / 234/02

Prezes Rady Ministrów
Pan Leszek Miller

PETYCJA

Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego

w sprawie warunków wykonywania transportu drogowego.

 

W rezultacie nowych uregulowań dotyczących organizacji i wykonywania transportu drogowego, które weszły w życie z dniem 01 stycznia 2002 roku oraz dotychczasowej działalności Rządu RP w tej sferze, stało się oczywiste, że transport drogowy dotknięty jest wyjątkowo trudnym do usunięcia stanem kryzysu gospodarczego i ekonomicznego.

Wskutek popełnionych błędów stan kryzysowy wywołany został przede wszystkim przez:

  1. błędy w ustawie o transporcie drogowym oraz w ustawodawstwie towarzyszącym, przez zwłaszcza stworzenie korupcjogennego systemu licencjonowania i certyfikowania przewoźników polskich,
  2. znacząco wyższe obciążenia fiskalne i podatkowe przewoźników,
  3. nadanie nadmiernych uprawnień Inspekcji Transportu Drogowego, a zwłaszcza do nakładania nadmiernie wysokich i nieuzasadnionych kar na przewoźników,
  4. wprowadzenie licznych i zbędnych z punktu widzenia potrzeb funkcjonowania Państwa i transportu, obowiązków i obciążeń organizacyjnych, formalnoprawnych i kontrolnych względem pracodawców w przewozach drogowych,
  5. niepotrzebne i nieuzasadnione w wielu przypadkach uzależnienie zmian od normatywów Unii Europejskiej, a przecież w Wielkiej Brytanii pojazdy jeżdżą pod prąd w przeciwieństwie do pozostałych krajów Unii Europejskiej i nic się nie dzieje.

Działania te równocześnie wskazują, w ocenie Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, że:

  1. celem tak realizowanych przez Rząd RP zmian w transporcie drogowym i polskiej polityki transportowej, jest zlikwidowanie w Polsce transportu drogowego – albowiem w takim ujęciu nie będzie on żadną konkurencją dla transportu Unii Europejskiej i przestaje być działalnością przynoszącą dochody nie tylko przewoźnikom, ale nade wszystko Państwu polskiemu w następstwie „zaduszenia” transportu polskiego,
  2. zamiarem autorów jest dalsze zwiększenie w Polsce bezrobocia – albowiem wskutek „zaduszenia” polskiego transportu drogowego ulegnie likwidacji większość firm transportowych i w konsekwencji ich właściciele i zatrudnieni kierowcy będą szukać pracy w innych zawodach lub pozostaną bezrobotni,
  3. jeżeli zaś polityka transportowa Rządu RP nakierowana była na osiągnięcie innych celów, to wprowadzone zmiany wskazują na kompletny brak rozeznania o sytuacji w transporcie drogowym, na kompletny brak wiedzy o zasadach funkcjonowania transportu drogowego ( o jego potrzebach i potrzebach gospodarki krajowej ) oraz na niedostrzeganie i lekceważenie dramatycznie zarysowanej sytuacji kryzysowej w polskim transporcie drogowym,
  4. unicestwiana jest w ten sposób, a nie rozwijana jak twierdzi Rząd RP, wszelka przedsiębiorczość i samozatrudnienie w transporcie drogowym, albowiem naruszany jest niewątpliwie istniejący dotychczas konstytucyjny porządek prawny w szczególności przez to, że odbierane są przewoźnikom prawa już raz nabyte ( dotyczy certyfikatów i licencji ).

Przedstawiany wielokrotnie Rządowi RP katalog wniosków niwelujących negatywne skutki wprowadzanych zmian prawa transportowego i zasad funkcjonowania polskiego transportu krajowego i międzynarodowego w ocenie Związku Pracodawców powinien był stanowić dla Rządu RP podstawę do systemowych przemyśleń i poważną przesłankę do negocjacji i rozmów o sprawach polskiego transportu z przewoźnikami i ich główną w tym zakresie reprezentacją, jaką jest Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego.

Składane propozycje Zarządu Głównego Związku miały na względzie przede wszystkim ochronę coraz bardziej zagrożonych interesów zgrupowanych przewoźników drogowych ( tak krajowych jak i międzynarodowych ) i miały zapobiec dalszemu pogarszaniu i tak nieciekawej sytuacji ekonomicznej tych przewoźników.

Zarząd Związku następnie kilkakrotnie zaproponował wszczęcie rozmów o tych sprawach oraz o drogach i metodach, które pozwolą w sposób bezkonfliktowy wprowadzić do obowiązującego porządku prawnego składane propozycje zmian – jednak bezskutecznie, co doprowadziło z jednej strony do niewątpliwej sytuacji kryzysowej z drugiej zaś, wobec nie pozostawienia przewoźnikom wyboru – do konieczności czynnego zaprotestowania wobec bezczynności Rządu RP.

A na marginesie tylko godzi się zauważyć, że Budżet Państwa nie dopłacił ani jednej złotówki do prywatyzacji transportu i nie dopłaciłby również gdyby uwzględnił wnioski przewoźników, że miejsca pracy tworzone przez przedsiębiorców transportu są najdroższe (około 600 000 zł na jedno miejsce pracy), a mimo tego przedsiębiorców tych Państwo obciążyło najwyższymi ze wszystkich podmiotów gospodarczych kosztami działalności – a przy tym oczywiście bezzasadnie.

Należy nadto pamiętać, że większość firm przewozowych korzysta z kredytów na zakup środków transportowych i innych trwałych oraz na bieżącą działalność, że kredyty te „kosztują” a w konsekwencji mają niemały wpływ na obniżenie dochodowości tych firm poniżej progu rentowności, a w ostateczności kredyty przecież należy zwrócić.

Mimo dramatycznych jednak prób i dążenia do ugodowego rozważenia i załatwienia problemów nurtujących przewoźników polskiego transportu drogowego, ani Premier Rządu RP ani żaden inny z adresatów petycji i wystąpień Związku nie przejawił należytej inicjatywy i zrozumienia dla podjęcia tych problemów.

Co więcej odnotowane zostały działania Rządu RP powiększające istniejący kryzys przez dopuszczenie do zwiększenia na polskim rynku transportowym i tak nadmiernej liczby promes i licencji przewozowych.

Problemy te zostały sprecyzowane między innymi w petycji złożonej na ręce Premiera i Wicepremiera ( Ministra Infrastruktury ) RP, Marszałka Sejmu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rzecznika Praw Obywatelskich.

Zarząd Główny Związku ponadto ponawiał omawiane propozycje w pisemnych wystąpieniach z kwietnia, czerwca, lipca i października 2002 r.

W tym stanie Komitet Protestacyjny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego wzywa Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do natychmiastowego, nie później niż w przeciągu najbliższych dwóch tygodni:

  • podjęcia rozmów z reprezentacją Związku w omawianych sprawach celem ustalenia zasad i terminów proponowanych zmian,

albo:

  • wprowadzenie zmian w tym terminie do obowiązującego prawa oraz do wystąpienia z inicjatywami ustawodawczymi w sprawach, w których zmiana przepisów wymagany woli władzy ustawodawczej,

a ponadto:

  • odwołania ze stanowisk wszystkich osób odpowiedzialnych za powstanie sytuacji kryzysowej w polskim transporcie drogowym oraz za powstałe zaniedbania i za wysoce lekceważący stosunek względem polskich przewoźników, ich reprezentacji jaką jest Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego oraz nurtujących ich problemów, w tym zwłaszcza: Panów Tomasza Michalskiego i Mieczysława Muszyńskiego odpowiedzialnych za dezinformację Rządu w sprawach transportu drogowego

za Komitet Protestacyjny
tu podpis


ŻĄDANIA PRZEWOŹNIKÓW

1. Ogłoszenie, że w Rzeczypospolitej Polskiej wytworzyła się sytuacja kryzysowa w transporcie drogowym a wobec tego zachodzą podstawy do zastosowania Ustawy z dnia 6 września 2001 r.-Dz.U. 125/art.10 ust.4 i 5 / i wstrzymanie wydawania nowych promes i licencji na okres 6 miesięcy oraz na dalszy okres jeżeli sytuacja kryzysowa nie zostanie opanowana.

2. Znowelizowanie Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Dz. U. 123/01 • czasie pracy i dostosowanie postanowień do warunków istniejącej infrastruktury drogowej.

3. Zakończenie prac związanych z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, zgodnie z projektem zmian opracowanym przez Komisję Społeczną.

4. Znowelizowanie Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów — dotyczącego dopuszczalnych nacisków na oś i dopuszczalnej masy całkowitej zgodnie z wnioskiem złożonym w miesiącu wrześniu na ręce Wicepremiera Rządu RP Pana Marka Pola.

5. Weryfikacja Rozporządzenia z dnia 03 sierpnia 2002 r. i obniżenie kar pieniężnych niewspółmiernie wysokich w stosunku do popełnionych wykroczeń i nakładanych w drodze decyzji przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego oraz zawieszenie ich stosowania do czasu opracowania nowego w tym zakresie taryfikatora.

6. Odwołanie z dotychczasowo zajmowanych stanowisk :

l/ V-ce Ministra Pana Mieczysława Muszyńskiego

2/ P/o Dyrektora Departamentu Transportu Pana Tomasza Michalskiego 


Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego.

Zarząd Główny.

Siedziba - 64-905 Stobno 82 k/Piły, tel/fax-(67)216 44 97, (67)216 75 78

 

Przewodniczący Komitetu Protestacyjnego O.Z.P.T.D
Andrzej Majewski - Przewodniczący Regionu Łódzkiego
Tel. kom. 0601-215 484

Zarządy Regionalne.

I. Region Dolnośląski.

Siedziba - ul. Braci Gierymskich 156, 51-640 Wrocław, tel/fax - (071) 347 76 34
Przewodniczący -
Ludwik Zydorczak Tel kom. 0501-386 610

II. Region Łódzki.

Siedziba - ul. Elektronowa 8,99-104 Łódź, tel/fax - (042) 680 00 97
Przewodniczący -
Andrzej Majewski Tel. kom. 0601-215 484

III. Region Lubuski.

Siedziba - ul. Sulechowska 4a, 65-119 Zielona Góra, tel/fax-(068)-3284364
Przewodniczący - Józef Czerwiński Tel kom./ 0602-504 191

IV. Region Wielkopolska

Siedziba - 64-905 Stobno 82 k/Piły. tel/fax - (067)-216 44 97, (067)-216 75 76
Przewodniczący O.Z.P.T.D i Regionu Wielkopolska Bolesław Milewski 0601-596 326

V. Region Zachodnio-Pomorski.

Siedziba - ul. Połczyńska 64,75-950 Koszalin, tel/fax - (094)-342 54 87
Przewodniczący - Marcin Kobylarz Tel kom – 0601-747 794

VI. Region Śląski.

Siedziba - ul. Gwarków 1,44-240 Źory, tel/fax - (032)-474 85 01
Przewodniczący - Robert Hańko Tel. kom – 0605-858 014

VII. Region Podlasie.

Siedziba - ul. Wiewiórcza 111,15-532 Białystok, tel/fax - (085)-74116 50
Przewodniczący - Witold Rabiczko Tel kom.– 0602 741 191

VIII. Region Podkarpacki

Siedziba - ul. Piłsudzkiego 17,35-074 Rzeszów, tel/fax - (017) - 862 50 10
Przewodniczący - Stanisław Lorenc Tel kom. 0603-587 519

IX. Region Małopolski.

Siedziba - tel/fax - (018)- 445-91-79 kom.601-877-500
Przewodniczący -
Zdzisław Szewczyk Tel. kom 0601-877 500

X. Region Mazowsze.

Siedziba - ul Przytycka 47, 26-600 Radom tel.048/331 24 28, fax 048/331 44 07
Przewodniczący
Kozik Stanisław Tel. kom. 0605 96 46 94,


Uchwały

Zarządu Głównego OZPTD

Nr.009/10/2002 z dnia 18 października 2002 r.

W dniu 2002-10-18 w siedzibie Oddziału Regionalnego w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego O.Z.P.T.D.

Na posiedzeniu w dniu 18.10.2002 r Zarząd Główny podjął następujące Uchwały:

 

§1

Uchwała nr 1

1 Polski transport, krajowy i międzynarodowy, znalazły się w stanie kryzysu wskutek wprowadzenia restrykcyjnych przepisów dotyczących funkcjonowania tej gałęzi gospodarki narodowej i nie uwzględniających żywotnych interesów przewoźników oraz wskutek drastycznego fiskalizmu prowadzącego do likwidacji działalności gospodarczej i miejsc pracy. Z tego względu w ocenie Zarządu Głównego uwzględniając zgłoszone wnioski należy podjąć akcję protestacyjną która rozpoczęta zostanie protestem biernym polegającym na oplakatowaniu pojazdów przez okres 21 dni / od 21 października 2002 r poczynając / plakatami o treści "Ogólnopolski protest przewoźników.

 

3 DALSZE FORMY PROTESTU CZYNNEGO USTALONE ZOSTANĄ l PODJĘTE ZOSTANĄ W PRZYPADKU NIEUWZGLĘDNIENIA POSTULATÓW PROTESTUJĄCYCH PRZEWOŹNIKÓW DROGOWYCH, PRZY CZYM NIE PÓŹNIEJ NIŻ W DNIU 15 LISTOPADA 2002 R.

 

W/w Uchwała zostały podjęte jednogłośnie.

§2

Uchwała nr 2

Zarząd Główny Związku zobligowany żądaniami zgromadzonych przewoźników postanowił skierować pod adresem Rządu RP i przyjął do realizacji następujące wnioski i postulaty

1. Aktualnie występuje na rynku transportowym poważna i trwała nadwyżka podaży nad popytem, która powoduje zagrożenie dla stabilności i przetrwania znacznej liczby przewoźników, o której traktują art 4 pkt. 21 ustawy o transporcie drogowym z 2001 roku.

Zarząd Główny wnosi zatem o o ogłoszenie że w Rzeczypospolitej Polskiej wytworzyła się sytuacja kryzysowa w transporcie drogowym a wobec tego zachodzą podstawy do zastosowania art. 10 ust. 4 i 5 i wstrzymanie wydawania nowych promes i licencji na okres 6 miesięcy oraz na dalszy okres jeżeli sytuacja kryzysowa nie zostanie opanowana.

2. znowelizowanie ustawy o czasie pracy i dostosowanie jej postanowień do warunków istniejącej infrastruktury drogowej.

3. zakończenie prac związanych z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, zgodnie z projektem zmian opracowanym przez komisję społeczną.

4. znowelizowanie Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1999 r w sprawie warunków technicznych pojazdów a dotyczącego dopuszczalnych nacisków na os i dopuszczalnej masy całkowitej zgodnie z wnioskiem złożonym w miesiącu wrześniu na ręce Wicepremiera Rządu RP Pana Marka Pola.

5. obniżenie kar pieniężnych niewspółmiernie wysokich w stosunku do popełnionych wykroczeń i nakładanych w drodze decyzji przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego oraz zawieszenie ich stosowania do czasu opracowania nowego w tym zakresie taryfikatora.

Uchwała podjęta została przez zgromadzonych w punktach2/3/4/5 jednogłośnie, zaś w punkcie 1 przy jednym głosie przeciwnym.

§3

Uchwała nr 3

Zarząd Główny Związku stwierdza, że w dotychczasowych rozmowach z niektórymi przedstawicielami Rządu RP wykazana została niedostateczna ich kompetencja, brak wiedzy o procesach rządzących działalnością transportową tak w kraju jak i poza granicami, a ponadto ujawniły się próby wprowadzania w błąd odpowiedzialnych członków Rządu.

Z tego względu Zarząd Główny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego wnosi o odwołanie z dotychczas zajmowanych stanowisk:

1. Pana TOMASZA MICHALSKIEGO

2. Pana MIECZYSŁAWA MUSZYŃSKIEGO

Uchwała została przez zgromadzonych przewoźników przyjęta i zaakceptowana jednogłośnie. Zarząd Główny O.Z.P.T.D

 


Na podstawie materiałów nadesłanych przez OZPTD

 


Ó Copyright by PSM S.C. 2002 r.
Wszelkie prawa zastrzeżone All Rights Reserved